Den nok så udbredte fitness-app Endomondo vil med 12 millioner kroner fra venturefonden Seed Capital i ryggen forsøge at få fodfæste på det store amerikanske marked, skriver Morgenavisen Jyllands-Posten.
Pengene skal blandt andet bruges på at øge antallet af udviklere i USA, ligesom der bliver åbnet et nyt salgs-kontor i San Francisco.
Endomondo har netop rundet fem millioner downloads.
Medstifter Mette Lykke fortæller til avisen, at USA længe har været selskabets største marked, der rummer mere end en fjerdedel af applikationens brugere.
Endomondo regner med at være profitabel inden for et års tid, fortæller hun til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Selskabet har været tæt på overskud flere gange, men hver gang har selskabet ifølge hende valgt at få ny kapital og ekspandere i stedet for at satse på overskud.
Grunden er, at man på markedet for fitness-apps er nødt til at satse på at blive blandt de allerstørste, hvis man skal være levedygtig.
"Når vi kan, vælger vi vækst. Der er ikke plads til 10 spillere på dette marked - måske ikke engang fem," siger Mette Lykke.