Artikel top billede

Nu må du reklamere med konkurrenters varemærker

Du må ifølge EU-Domstolen gerne bruge dine konkurrenters varemærke som AdWords - bare du overholder visse betingelser.

Computerworld News Service: Virksomheder, der gør brug af konkurrerende varemærker som nøgleord til søgeannoncering kan - måske - ånde lettet op.

Den Europæiske Unions Domstol har nemlig fastslået, at denne praksis ikke som udgangspunkt vil udlægges som krænkelse af varemærkerettigheder.

Domstolen har behandlet en sag indbragt af den internationale service til udbringning af blomster Interflora mod den britiske detailhandler Marks & Spencer, efter Marks & Spencer købte variationer af ordet "interflora" som nøgleord til Googles service til onlineannoncering, Adwords.

Selvom Domstolen fremlagde sit syn på, hvornår sådanne handlinger ville udgøre krænkelse af varemærkerettigheder, konkluderede den, at det er op til de nationale domstole at afgøre denne specifikke sag.

Ikke desto mindre vil denne afklaring af omfanget af beskyttelsen online af varemærkerettigheder blive hilst velkommen af mange virksomheder, da denne sag blot er den seneste blandt mange, der har forsøgt at få defineret grænserne for søgemaskine-annoncering under EU-lovgivningen.

Varemærket må ikke udvandes

Domstolen fremlagde i sine overvejelser to hovedfunktioner af varemærker: At identificere varers og services' oprindelse og at etablere omdømme og kundeloyalitet.

Domstolen påpegede, at varemærkets funktion med hensyn til at indikere produkters oprindelse kun "påvirkes negativt, når annoncen, der vises på grundlag af nøgleordssøgningen, ikke gør det muligt for rimeligt velinformerede internetbrugere at konstatere, om de vedrørende varer eller services stammer fra indehaveren af varemærket eller fra en tredjepart".

Beskyttelsen af varemærkerettigheder i forhold til omdømme skal derimod imødegå "udvanding" (at skade et varemærkes særpræg og renommé) og "gratis udnyttelse" (at drage utilbørlig fordel af et varemærkes særpræg og renommé).

Domstolen fremhævede, at anvendelse uden "gyldig grund" af ord, der er identiske med en anden persons varemærke med et renommé, kan udlægges som gratis udnyttelse.

Det er i særlig grad sandsynligt, at blive konklusionen i sager, hvor internetannoncører tilbyder varer, som er efterligninger af de varemærkebeskyttede varer. Men når de tilbudte varer ikke blot er efterligninger og ikke skader varemærkets renommé, falder en sådan anvendelse som regel inden for rammerne for rimelig konkurrence, fastslår Domstolen.

Oversat af Thomas Bøndergaard




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
SAP Excellence Day 2025

Hvordan du orkestrerer og opdeler SAP-projekter for at opnå gevinster hurtigere? Hvordan påvirker AI fremtiden for SAP i almindelighed og måske også din virksomhed? Dette er blot nogle af de svar du får ved at deltage på denne spændende konference.

03. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Backup, availability og disaster recovery

I en tid hvor truslerne mod it-driften kun vokser, er det afgørende at kende forskellen på backup, availability og disaster recovery. Deltag og få konkret viden og praksisnære eksempler på, hvordan I kan styrke jeres beredskab.

07. april 2025 | Læs mere


Cyberthreat Day, København: Trusler, angreb og forsvar i praksis

Stå rustet mod cybertrusler. Få et detaljeret overblik over de nyeste sårbarheder, angrebsmønstre og metoder, som cyberkriminelle anvender. Lyt til beretninger fra sikkerhedseksperter på den digitale frontlinje, og få indsigt i både succesfulde angreb og de, der blev afværget

08. april 2025 | Læs mere