Computerworld News Service: Virksomheder, der gør brug af konkurrerende varemærker som nøgleord til søgeannoncering kan - måske - ånde lettet op.
Den Europæiske Unions Domstol har nemlig fastslået, at denne praksis ikke som udgangspunkt vil udlægges som krænkelse af varemærkerettigheder.
Domstolen har behandlet en sag indbragt af den internationale service til udbringning af blomster Interflora mod den britiske detailhandler Marks & Spencer, efter Marks & Spencer købte variationer af ordet "interflora" som nøgleord til Googles service til onlineannoncering, Adwords.
Selvom Domstolen fremlagde sit syn på, hvornår sådanne handlinger ville udgøre krænkelse af varemærkerettigheder, konkluderede den, at det er op til de nationale domstole at afgøre denne specifikke sag.
Ikke desto mindre vil denne afklaring af omfanget af beskyttelsen online af varemærkerettigheder blive hilst velkommen af mange virksomheder, da denne sag blot er den seneste blandt mange, der har forsøgt at få defineret grænserne for søgemaskine-annoncering under EU-lovgivningen.
Varemærket må ikke udvandes
Domstolen fremlagde i sine overvejelser to hovedfunktioner af varemærker: At identificere varers og services' oprindelse og at etablere omdømme og kundeloyalitet.
Domstolen påpegede, at varemærkets funktion med hensyn til at indikere produkters oprindelse kun "påvirkes negativt, når annoncen, der vises på grundlag af nøgleordssøgningen, ikke gør det muligt for rimeligt velinformerede internetbrugere at konstatere, om de vedrørende varer eller services stammer fra indehaveren af varemærket eller fra en tredjepart".
Beskyttelsen af varemærkerettigheder i forhold til omdømme skal derimod imødegå "udvanding" (at skade et varemærkes særpræg og renommé) og "gratis udnyttelse" (at drage utilbørlig fordel af et varemærkes særpræg og renommé).
Domstolen fremhævede, at anvendelse uden "gyldig grund" af ord, der er identiske med en anden persons varemærke med et renommé, kan udlægges som gratis udnyttelse.
Det er i særlig grad sandsynligt, at blive konklusionen i sager, hvor internetannoncører tilbyder varer, som er efterligninger af de varemærkebeskyttede varer. Men når de tilbudte varer ikke blot er efterligninger og ikke skader varemærkets renommé, falder en sådan anvendelse som regel inden for rammerne for rimelig konkurrence, fastslår Domstolen.
Oversat af Thomas Bøndergaard