Computerworld News Service: Hvis nogen håber på, at en underhund vil komme og vippe iPad'en af pinden som verdens førende tablet-pc, så er det altså noget, de vil komme til at vente længe på, lyder prognosen fra analysefirmaet Gartner.
På trods af at der hvert kvartal kommer nye spillere i markedet for tablet-pc'erne, forudsiger Gartner, at iPad'en vil sidde på mere end to tredjedele af det globale tablet-pc-marked i 2012 og stadig have en andel på omtrent 45 procent i 2015.
"Apple leverer en uovertruffen og ens brugeroplevelse på tværs af hardware, software og services," fremhæver Gartner-analytiker Carolina Milanesi.
"Hvis ikke konkurrenterne kan svare igen med en lignende tilgang, så er der ikke meget, der kan udfordre Apples position."
Er der overhovedet nogen af iPad'ens konkurrenter, der har en levende chance for at vinde markedsandele? Gartners prognose lyder, at det er der på lang sigt. De Android-baserede tablet-pc'er vil opleve den største vækst i de kommende år, hvor Gartner vurderer, at deres markedsandel vil stige støt fra 17 procent i år til 22 procent i 2012 og 36 procent i 2015.
Microsofts Windows-baserede tablet-pc'er (der spås en markedsandel på 10,5 procent i 2015) og Research in Motions QNX-baserede tablet-pc'er (der spås en markedsandel på otte procent i 2015) vil ifølge Gartner blive ved at være kun mindre spillere i de næste fire år.
Milanesi fremhæver, at selvom de Android-baserede tablet-pc'er er blevet påvirket af fragmentering af platformen, så vil den kommende opdatering til Android med kodenavnet Ice Cream Sandwich hjælpe til at forene mobilstyresystemet på tværs af de forskellige typer af enheder.
"Indtil videre har Androids tiltrækningskraft i markedet for tablet-pc'erne været begrænset af høje priser, en svag brugergrænseflade og et begrænset antal apps målrettet tablet-pc'er," påpeger hun.
"Google vil gøre noget ved fragmenteringen af Android mellem smartphone- og tablet-pc-formfaktorerne med den næste Android-udgivelse ... Android kan regne med en stærk opbakning fra OEM'erne, styresystemet har et udvikler-community af en rimelig størrelse og dets økosystem omkring apps til smartphones er kun overgået af Apples."
82 procent satser på iPad
Apples dominans i markedet for tablet-pc'er er nu veletableret og forventes ikke at svækkes betydeligt i årevis. Analytiker Mike Walkley fra Canaccord Genuity skrev i sommer, at brugernes stærke forkærlighed for iPad'en i forhold til andre tablet-pc'er vil sikre Apple den største andel i tablet-pc-markedet i det mindste til og med 2012.
Herudover afslørede en spørgeundersøgelse af mere end 3.000 forbrugere, der blev udført af ChangeWave og offentliggjort tidligere i år, at 27 procent af forbrugersegmentet tilsyneladende har planer om at købe en tablet-pc, mens 82 procent af denne gruppe planlægger at købe en Apple iPad.
Motorolas Xoom, Research in Motions BlackBerry PlayBook og Samsungs Galaxy Tab tegner sig hver især for under fem procent af forbrugernes planlagte køb af tablet-pc'er.
Desuden har IDC i år udgivet en rapport, der påviser, at iPad'en tegnede sig for 83 procent af alle tablet-pc'er leveret i 2010, mens flere analyser offentliggjort af ChangeWave påviser, at iPad'en også dominerer erhvervslivets indkøbsplaner, da mere end tre fjerdedele af de adspurgte virksomheder med planer om at indkøbe tablet-pc'er svarer, at de planlægger at købe iPads.
Oversat af Thomas Bøndergaard