Computerworld News Service: Adobe fortsætter arbejdet med sin Flash-baserede strategi, og senest har selskabet annonceret Flash Player 11 og AIR 3 til såkaldte 'immersive' applikationer på tværs af enheder og platforme.
Annonceringen kommer i hælene på en række nederlag for selskabet i forhold til den standard-baserede HTML5-teknologi, som ikke kræver proprietære plug-ins ligesom Flash for at kunne fremvise den form for multimedieindhold, der findes på nutidens mobile og stationære computere.
Flash Player 11 og AIR 3 kommer efter planen til desktops i begyndelsen af oktober, og begge vil indeholde hardware-accelereret rendering, der kan rendere 2D og 3D-grafik "1.000 gange hurtigere" end med Flash Player 10 og AIR 2, lyder det fra virksomheden.
Men den egentlige udfordring for Adobe bliver at holde Flash relevant i et teknologi-landskab, der er i hastig forandring.
Flash Player er allerede blevet bandlyst fra Apples enormt populære iOS-enheder til fordel for HTML5. Det er heller ikke tilgængeligt på enheder med Windows Phone og BlackBerry-smartphones, selv om Research in Motion igennem længere tid har stillet det i udsigt.
Og nu, da Microsoft har afsløret, at virksomhedens tablet-orienterede version af Internet Explorer 10 ikke vil understøtte nogen form for plug-ins, så bliver HTML5 nok også den foretrukne platform for mobiler med Windows 8. Desktop-versionen af IE10 vil fortsat understøtte plug-ins.
"Internet Explorer uden plug-ins giver bedre batterilevetid, såvel som sikkerhed, pålidelighed og privacy til forbrugerne," skriver Dean Hachamovitch, som er Microsofts corporate vice president for Internet Explorer, i et blogindlæg.
"Plug-ins var vigtige i internettets tidlige historie. Men nettet er kommet langt siden dengang, med HTML5," fortsætter han.
Microsofts egen plug-in, Silverlight, som længe har været konkurrent til Flash, vil i øvrigt også komme til at lide under den nye IE-policy.
Oversat af Marie Dyekjær Eriksen