Læs også: Telenor og TDC i slagsmål om bredbåndspriser
Det danske bredbåndsmarked over TDC's telefonnet giver kun plads til TDC, lyder det fra konkurrenten Telenor.
Teleselskabet har siden tiden som Cybercity kæmpet en indædt kamp mod TDC, der ejer den infrastruktur, som Telenor lejer sig ind på.
Problemet er ifølge Telenor, at forskellen mellem den pris, som Telenor skal betale for at leje sig ind i TDC's net, og prisen, som slutkunden skal betale, er blevet for lille.
Selve lejeprisen er fastsat af IT- og Telestyrelsen og ligger fast, men samtidig trykker TDC detailprisen ned, og så er der ikke plads til at tjene penge for andre udbydere end TDC selv, mener Telenor, som dermed også mener, at TDC misbruger sin stilling som dominerende aktør.
Ifølge den regulatoriske chef hos Telenor, Nicholai Kramer-Pfeiffer, beviser en gennemgang af priserne på bredbånd via telefonstikket den pointe.
"TDC-koncernen presser selskabets konkurrenter ud af bredbåndsmarkedet ved ikke at tillade en rimelig margin mellem TDC-koncernens detail- og engrospriser. Resultatet bliver, at konkurrencen på markedet kvæles," siger Nicholai Kramer-Pfeiffer.
Telia med det billigste produkt
Computerworld har gennemgået de nuværende priser på bredbånd over TDC's kobbernet, og det billigste produkt overhovedet hos de tre store teleselskaber - TDC, Telia og Telenor - er fra Telia.
Det lyder på 169 kroner for en 2 megabit-linje, men for 10 kroner mere får kunden den dobbelte hastighed hos TDC's lavprisselskab, Fullrate.
Direktør for jura og regulering hos TDC, Miriam Hvidt, har allerede én gang afvist kritikken.
Hun mener, at det er forkert blot at se på priserne for bredbånd over kobber, da TDC også skal forholde sig til konkurrerende produkter over andre infrastrukturer såsom kabelnet og fiber.
TDC-direktøren har fremhævet, at Telenor og Telia i flere tilfælde har trykket detailprisen ned som de første.
"TDC's påstand om, at det skulle være Telia og Telenor, der presser priserne, er en forventelig rygmarvsreaktion fra en dygtig jurist, der forsøger at bortforklare et alvorligt konkurrenceretligt problem," fortæller Nicholai Kramer-Pfeiffer.
Umiddelbart har TDC-varemærket også det billigste produkt på en 20 megabit-linje, hvor musiktjenesten Play også er inkluderet, til 249 kroner per måned.
Telenor kører med lav kampagnepris
Men Telenor, som beskylder TDC for at dumpe priserne, kører selv en kampagne i øjeblikket, hvor selskabet sælger 20 megabit-bredbånd til 199 kroner.
"Kampagnen, der kører nu, er ikke en, der presser de nedre priser. Det er utænkeligt, at vi skulle køre en tilsvarende prisreduktion på vores lavere båndbredder, for det er der uden tvivl ikke plads til i markedet. Men i de højere båndbredder er der et større råderum," siger Telenors regulatoriske chef.
Nicholai Kramer-Pfeiffer argumenterer for, at det er de laveste priser, som lokker kunderne til.
"Det er de lave priser, der driver markedet. Der får man mange gange kunderne ind i butikken, og så har du mulighed for at opgradere dem og sælge tillægsprodukter, så de får højere båndbredder. Det at have de laveste prispunkter har stor betydning," fortæller han.
Telenor har tidligere afvist, at der er mulighed for at hæve detailprisen for at forbedre forretningen, fordi det i så fald vil sende kunderne i armene på TDC. Derfor efterlyser Telenor en lavere lejepris for at komme ind i TDC's netværk.
Elselskaberne, der har gravet fibernet ned forbi cirka 700.000 hjem, er dog stærkt uenige i Telenors ønske. De frygter, at deres fiberforretning, som indtil nu har kostet otte milliarder kroner at etablere, bliver undergravet, hvis priserne på bredbånd via telefonstikket sænkes.
Computerworld følger op med en artikel, hvor TDC's direktør for jura og regulering, Miriam Hvidt, gennemgår anklagepunkterne fra Telenor. Hun afviser klart, at TDC fører an i at presse priserne på bredbåndsmarkedet ned.
Læs også:
Fiberselskaber: Vores investeringer er i fare
TDC kan tvinges til at sænke leje-pris for kobbernet