Læs også: Folketinget ramt af stort TDC-nedbrud på valgaften
Det var et defekt linjekort i en core-router, der torsdag aften var skyld i et stort nedbrud hos TDC i Hovedstadsområdet.
Nedbruddet betød, at omkring 100 mobilmaster i København sammen med en del bredbåndskunder og erhvervskunder med IP-telefoni var uden kontakt til omverdenen. Desuden var et mindre antal tv-kunder også ramt af nedbruddet.
Det fortæller Henrik Vestergaard, som er funktionsleder og driftsansvarlig for IP-net hos TDC.
Tyder på hardware-fejl
"Vi fik en hardwarefejl på et linjekort på en af de store routere, vi har. Konkret står den i Albertslund, og den forsyner Hovedstadsområdet," siger Henrik Vestergaard.
Indikationen på, at problemet formentlig skyldes en hardware-fejl er, at linjekortet smed trafikken uden at advare den router, hvori kortet var placeret.
"Det betyder, at den ikke opdager, at vi har et problem. Normalt ville sådan et linjekort melde tilbage, at linjen er gået ned og sende trafikken en anden vej," forklarer han.
Dermed trådte TDC's indbyggede redundans i IP-nettet ikke i kraft, fortæller Henrik Vestergaard.
Han fortæller, at fejlen påvirkede kunderne i svingende grad under nedbruddet, som opstod omkring klokken 17.17 og var endeligt løst klokken 20.39.
Bredbåndskunder og erhvervskunder på fiber var hårdest ramt i starten, inden TDC omkring klokken 19.50 fik flyttet noget af trafikken.
Mobilkunderne blev omvendt ramt mindre hårdt ved nedbruddets start, men problemerne blev værre efterhånden, som tiden gik.
"Det er et meget uheldigt sted og et meget uheldigt tidspunkt, det sker på," siger Henrik Vestergaaard med henvisning til valgaftenen.
Tegninger og kort ledte til fejlkilde
Det manglende varsel betød, at TDC ikke havde nogen indikationer på, at der var fejl på systemerne.
"Vi havde en masse alarmer, men vi kunne ikke se, hvor route-cause var," siger han.
Løsningen var at forsøge at finde fællesnævnere for de fejlramte dele eksempelvis mobilmaster ved hjælp af tegninger over TDC's net. Og fællesnævneren var altså routeren i Albertslund.
Ifølge Henrik Westergaard foregik arbejdet på fejlløsningen fra driftscenteret i Århus, og TDC havde således ikke brug for at sende folk ud på stedet i Albertslund.
"Da vi finder ud af, at linjekortet er defekt, går vi ind og lukker, og tvinger routeren til at finde andre veje," siger Henrik Vestergaard.
TDC har ifølge funktionslederen omkring 10 core-routere, som er den allerstørste type routere på TDC's net. Routerne forsyner hver især et stort geografisk område.
Henrik Vestergaard fortæller, at TDC først en nat i næste uge skifter det defekte linjekort i Albertslund.
"Vi kan sagtens leve med, at denne linje mangler. Vi har kapacitet nok i vores net," siger Henrik Vestergaard, der gerne vil have Folketingsvalget helt overstået, inden firmaet begynder at skifte linjekortet.