Los Angeles: Mens Microsoft kan fejre over 500.000 downloadede udgaver af Windows 8 Deverloper Preview på under 24 timer, gik direktør Steve Ballmer på scenen i Los Angeles.
Han understregede, at Microsofts succes er tæt knyttet til Windows, men benyttede også lejligheden til at slå fast, at Windows er mere end Windows 8, men strækker sig fra telefonerne med Windows Phone til cloud-løsnigen Windows Azure.
Mest interessant var måske Ballmers understregning af hardware- og softwareudviklernes centrale rolle i Microsofts fremtid. For hvor Microsoft, måske med rette, er blevet beskyldt for at være mere salgs- end udviklingsdrevet, så har de sidste par år budt på et lidt famlende skifte tilbage mod den position som førende it-firma, Microsofts størrelse egentlig berettiger til.
Eller som Steve Ballmer sagde under sin keynote onsdag: "Vi vil have dem alle sammen, alle udviklerne: De 14-årige, de kæmpe firmaer, hardwareudviklerne, folk der koder lidt om aftenen efter arbejde og alle de andre, der koder."
Centralt i Microsofts strategi står ud over udviklerne også en mere offensiv satsning på hardware gennem både egenudvikling, som med Xbox/Kinect og gennem partnere som HTC, Samsung og Nokia på mobilområdet.
Ballmer benyttede desuden lejligheden til at slå fast at: "Vi vil arbejde meget tættere med hardware-udviklere for at skabe den fremtid, vi ønsker."
Det betyder, at Microsoft offensivt vil involvere sig for at sikre, at firmaets produkter giver brugerne den bedst mulige oplevelse. Det er ellers et område, hvor Apple har stået stærkt og næste uimodsagt. Netop fordi Apples ejerskab af både hardware og software har ladet dem forme nyskabende brugeroplevelser.
Ballmer slog derfor på, ligesom samtlige andre Microsoft-chefer på Build-scenen i Los Angeles, at muligheden for at køre Windows på en ARM-baseret maskine er central i strategien om at få Windows til at strække sig fra telefonen i lommen til det underjordiske datacenter et sted i Dublin. Og det på en måde, så både udviklere og it-afdelinger ikke skal kæmpe med utallige systemer, siloer og brugerflader.