Artikel top billede

Pimp din LinkedIn-profil og få et bedre job

En profil på det sociale netværk LinkedIn kan hjælpe dig til et federe job. Men det kræver, at du pimper den op.

Mange af os har en profil på det sociale netværk LinkedIn. Men ofte står den bare og samler støv.

Det er dog dumt at forspilde en mulighed for at gøre opmærksom på dig selv over for potentielle arbejdsgivere. 

Derfor bør du bruge de her tricks til at få en mere attraktiv og indbydende LinkedIn-profil.

1. Fyld på med informationer

Du bør tænke på din LinkedIn-profil som dit online-cv. Derfor skal du fylde den op med så mange relevante informationer som overhovedet muligt.

Det vigtigste er naturligvis, at du har den opdateret med din aktuelle jobsituation og dine seneste job, så folk får indtryk af, at din profil bliver vedligeholdt jævnligt.

Sørg også for at have et relativt nyt foto og en detaljeret beskrivelse, der fortæller, hvad du har arbejdet med, og hvad du har præsteret.

Har du et job, hvor dine præstationer kan underbygges med konkrete fakta, som eksempelvis nøgletal eller særlige udmærkelser, så gør det. Der er ingen grund til at sætte sit lys undet en skæppe, men du skal naturligvis holde dig til sandheden og sørge for, at du ikke kammer over og ender i udokumenteret blær.

2. Sørg for at få anbefalinger

Når du skifter job, er det ikke unormalt at bede om at få en anbefaling fra din chef. Men i stedet for blot at få den på papir så spørg, om din chef ikke også kan give dig anbefalingen på LinkedIn.

En LinkedIn-anbefaling er i sagens natur bedre, fordi alle kan læse den. Mens den klassiske anbefaling kun er synlig for den, som du viser den til.

Det kan være lidt akavet at spørge om en anbefaling, hvis der ikke er en oplagt grund til at give en. Men du kan eventuelt starte med selv at skrive en anbefaling til en god kollega, og spørge, om han eller hun vil gengælde tjenesten.

3. Beskyt dine oplysninger

Ligesom Facebook og andre sociale netværk giver LinkedIn dig mulighed for at kontrollere, hvilke oplysninger dine kontakter kan se. 

Når du er logget ind på LinkedIn, kan du ændre dine "privacy indstillinger" ved at klikke på dit navn oppe i højre hjørne og vælge "settings". 

Herefter vælger du menupunktet "profile". Der dukker nu en overskrift med navnet "privacy controls" frem. 

Her kan du blandt andet gøre dine kontakter usynlige. Det vil sige, at dine LinkedIn-kontakter ikke kan se, hvem du ellers har i dit netværk. Du kan også indstille LinkedIn, så der ikke bliver sendt opdateringer ud til dit netværk, når du har tilføjet nye kontakter, eller der sker andre ændringer på din profil.

Sådan bliver du lettere at finde for arbejdsgiveren

4. Brug Twitter og andre LinkedIn-apps

LinkedIn tilbyder et væld af forskellige apps, der kan få din profil til at skille sig ud fra mængden. 

En af de mest brugte er Twitters app, der automatisk sørger for, at dine opdateringer på Twitter også bliver bragt på LinkedIn. Det er en let måde at skabe lidt dynamik på din LinkedIn-profil, der ellers hurtigt kommer til at lide under at have et betydeligt lavere aktivitetsniveau end profiler på Facebook og andre sociale netværk. 

Frygter du, at din Twitter-konto kommer til at spamme din LinkedIn-kontakter, kan du indstille appen sådan, at det kun er tweets, der slutter med hashtagget #in, der bliver sendt til dine LinkedIn-kontakter.

Har du en WordPress-blog, kan du bruge WordPress' app, der gør det let for dig at dele dine blog-skriverier på LinkedIn. 

Er du på mange forretningsrejser, er My Travel også en sjov lille app, der viser, hvor dine kolleger og andre kontakter rejser i øjeblikket. Måske krydser jeres veje hinanden? 

Du finder alle LinkedIns app ved at klikke på punktet "more" i menulinjen på din LinkedIn, og herefter vælger "Get More Applications". Du kan også bare klikke her.

5. Bliv let at finde

Du kan optimere din LinkedIn-profil, så du bliver lettere at finde for en potentiel kommende arbejdsgiver. 

Start med at tilpasse det felt, der hedder "headline". Din headline er det felt, som er synligt under dit navn på LinkedIn. 

På denne skribents LinkedIn-profil står der i headlinen: "journalist at PC World Business Center". Men hvis profilen skulle være lettere at finde for en kommende arbejdsgiver, ville det være en idé at skrive tre nøgleord. Det kunne være "freelance-journalist, tekstforfatter, kommunikationsrådgiver." 

Det betyder, at profilen vil blive bedre placeret, når folk søger efter en person med netop en af disse kompetencer på LinkedIn. 

Sørg også for at bruge andre af de søgeord, som du gerne vil findes under, når du udfylder din LinkedIn. Vil du placeres højt, når folk eksempelvis søger på "grafiker" og "webdesigner", så brug dem både i din headline, i dit såkaldte summary og dine jobtitler. 

6. Omdan din LinkedIn til et cv

Selv om din LinkedIn-profil kan betragtes som dit online-cv, så har du givetvis også brug for et mere traditionelt cv. 

LinkedIn har et værktøj, der hedder Resume Builder, som lynhurtigt kan omdanne din profil til et helt almindeligt cv. Du finder Resume Builder ved at klikke her

Ønsker du et mere utraditionelt cv, kan du bruge værktøjet Vizualize.me, der lynhurtigt kan omdanne din LinkedIn til et lækkert grafisk cv.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere