"Folk, der ikke stoler på internettet, bruger ikke internettet."
Nøglesætningen kom fra svenske David Mothander fra Google Nordic Policy Council til Fibernetkonferencen 2011 i Aarhus torsdag.
Anledningen var en række oplæg om digital innovation.
I samme oplægsrunde talte chefkonsulent Martin Salamon fra Forbrugerrådet, og han er helt enig med Googles udspil om tillid til internettet.
"Tillid er helt fundamentalt for, at forbrugerne tager nettjenester i brug og lægger deres liv ud på nettet," fortæller Martin Salamon.
Manglen på privatliv
En af de ting, der især kan være mistillidsskabende, er udnyttelsen af folks privatliv på nettet.
Hver gang vi registrerer os på en side, der kræver indtastning af personlige oplysninger i en eller anden grad, udleverer vi oplysninger af privat karakter.
Nogle sider sælger faktisk disse oplysninger til en tredjepart til eksempelvis kommercielt brug, men det kan være meget svært at gennemskue, hvordan det foregår på hver enkelt hjemmeside.
"Det er ganske få af os, der virkelig ved, hvad der sker med de oplysninger, vi bevidst eller ubevidst lægger ud på nettet," forklarer Martin Salamon.
Især dette kan give problemer i forbindelse med digitalisering af eksempelvis borgerservice-tjenester, hvor brugerne i høj grad udleverer oplysninger af privat karakter på nettet.
Hvis folk ikke har tillid til, at deres oplysninger bliver behandlet korrekt i digital form, så vil flere være tilbøjelige til at holde fast i det fysiske fremmøde på borgerservicecentrene.
Men det er ikke kun de store internationale sociale hjemmesider, der er skyld i mistilliden hos de danske forbrugere.
Vores egne udbydere går ikke fri af kritikken.
En anden stor del af forbrugertilliden skal nemlig findes i forholdet mellem forbrugeren og udbyderen, mener Martin Salamon.
"Forbrugerne har ikke tillid til bredbåndsmarkedet. Det er især uannoncerede opgraderinger, bindingsperioder og lignende, der skaber mistilliden," fortæller han.
Han forklarer videre, at internetabonnementer faktisk har en fast plads i "bund 10" af forbrugerforholdsindekset.
Det er nødt til at blive bedre
For at få gennemført digitaliseringen og fortsat opmuntre den digitale innovation, der ifølge Google er nødvendig, skal forbrugerne ud på nettet.
Og det kommer de ikke, hvis ikke tilliden bliver etableret.
Derfor er det strengt nødvendigt at gøre op med denne mistillid, forklarer Martin Salamon:
"Det har stor betydning for den enkelte forbruger, hvordan det her marked udvikler sig, og hvilke muligheder, forbrugerne får," siger han.