Artikel top billede

Opråb: Sælg ikke personlige data til net-annoncører

Forbrugerorganisationer er dybt bekymrede over udsigten til, at net-annoncører vil kunne spore din adfærd på nettet og sende dig målrettede annoncer.

Det er dybt bekymrende, at internet-brugernes adfærd på nettet står til at kunne blive sporet, og de indsamlede oplysninger står til at blive solgt til annoncører.

Sådan lyder det fra den internationale forbrugergruppe "Trans-Atlantic Consumer Dialogue".

Organisationen mener, at der er tydelige tegn på, at annonce-industrien arbejder på at gøre de spor, som enhver internet-bruger efterlader sig på nettet, for "ikke-personlig data".

Målrette annoncer

Det ville i givet fald betyde, at oplysningerne ville kunne anvendes til at målrette annoncer og lignende til internet-brugerne på baggrund af den enkeltes foretrukne websites, der tilsammen ville give et klart billede af, hvad den enkelte internet-bruger interesserer sig for.

Organisationen opfordrer nu både EU og den amerikanske handelskommission til at gribe ind.

"EU bør ikke acceptere annonce-industriens forsøg på at redefinere folks internetbrug som "ikke-personlig data", lyder det fra "Trans-Atlantic Consumer Dialogue".

"Internetbrug er i høj grad personlig, og der bør trækkes en klar linje over for denne milliard-industri, da personlige data er hovedvalutaen i den digitale tidsalder," siger Monique Goyens, der er chef for den europæiske forbrugerorganisation, European Consumers Organization.

I dag kan man selv vælge at give sine data videre, men kun ganske få forbrugere anvender denne mulighed.

I dag indsamles de pågældende oplysninger ikke mindst via cookies, der dog ifølge EU-direktivet ePrivacy kun kan indsamles og gemmes af tredjepart efter accept fra den enkelte bruger.

Langt de fleste EU-lande - nemlig i alt 20 lande - har imidlertid ikke implementeret direktivet i deres egen lovgivning - primært på grund af tvivl om, hvordan 'accept' skal fortolkes.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere