Horsens-virksomheden Kirk Telecom, der producerer trådløse telefoner, er rykket ind i USA med et salgsselskab, der har fået navnet Kirk Telecom Inc. Her vil selskabet udfordre den amerikanske konkurrent SpectraLink.
- Vi har fundet ud af, at tilstedeværelse i USA er et must, hvis det skal lykkes at få kunder derovre. Amerikanernes verden er primært USA. Det er lige før, de ikke ved, hvordan man ringer til udlandet, siger Kirks marketingdirektør, Ole Lysgård Madsen.
Manden, der har fået til opgave at lede den amerikanske erobring, øjner store forretningsmuligheder "over there".
- Markedet for trådløse kommunikationsløsninger er stadig i sin spæde start i USA, og salgspotentialet er enormt. Indtil nu har én leverandør siddet på en meget stor del af markedet, og det vil vi gerne udfordre, siger Gert W. Schmidt.
Kirk er i første omgang flyttet ind i Udenrigsministeriets vækstmiljø i Altanta, hvor selskabet kan bo til leje i nogle år. Inden længe skal der ansættes flere medarbejdere til at stå for lokal service, installation, undervisning og salg.
Voicemail og forlængerledning
Marketingdirektør i Kirk, Ole Lysgård Madsen, har været på flere rejser og messer i USA for at undersøge markedet, hvor udbredelsen af trådsløs telefoni på virksomhederne kun er det halve af Europas.
- USA er ikke foregangsland inden for trådløs- og mobiltelefoni. I amerikanske film ser vi skuespillerne slæbe rundt med lidt klodsede fastnettelefoner og en lang forlængerledning, og det er åbenbart stadig situationen mange steder. Til gengæld er amerikanerne storforbrugere af voicemail for at kompensere for, at de ikke altid er i nærheden af telefonen, når den ringer, siger Ole Lysgård Madsen.
Men han tror på, at Kirk kan overbevise mindst ti procent af det amerikanske erhvervsliv samt offentlige arbejdspladser om, at det er på tide "at komme af med alle de der håbløse telefonledninger".
Salgsargumenterne er blandt andet, at firmaerne kan give sine kunder en bedre service ved at svare telefonen, uanset hvor i virksomheden de befinder sig. Det kan også give de ansatte mulighed for en mere fleksibel arbejdsdag.
Kirks marketingdirektør mener desuden, at en virksomhed sparer på udgifterne til telefonopkald ved ikke at få beskeder og skulle ringe tilbage.
90 procent af Kirk Telecoms salg går til udlandet. Afsætningen sker dels som Kirk-brandede produkter, dels om produkter, der indgår i samlede systemer, der afsættes af andre producenter.
Kirk Telecom opnåede i sit seneste regnskabsår et plus på fire millioner kroner. Dermed klarede televirksomheden i Horsens sig betydeligt bedre end telebranchen som helhed. På verdensplan har Kirk hidtil leveret 11.000 trådløse kommunaktionssystemer.