Det er slut med de svimlende vækstrater i det globale pc-salg.
Sådan lyder det fra analysehuset Gartner, der med en ny analyse i hånden trækker tæppet væk under de tidligere udsigter til høj vækst på pc-markedet.
Ifølge Gartner er der nu udsigt til, at det samlede globale pc-salg i 2011 vil lande på 364 millioner solgte apparater.
Det svarer en til stigning på 3,4 procent i forhold til 2010, og er en dramatisk nedjustering i forhold til Gartners tidligere prognoser, der har spået en vækst på 9,3 procent.
Ligeledes nedjusterer Gartner sine forventninger til 2012-salget, hvor analysehuset nu forventer en vækst i pc-salget på 10,9 procent mod tidligere 12,8 procent. Det vil svare til et samlet salg på 404 millioner enheder.
Her er grunden til nedgangen
Ifølge Gartner skyldes nedjusteringen i vækstforventningerne dels den økonomiske afmatning, der især har ramt det amerikanske kæmpemarked, dels tablet-computernes fremmarch.
Tablet-computerne har nemlig på rekordtid fået indbygget mange af de pc'ernes funktioner, og denne udvikling ventes at fortsætte i den kommende tid.
Gartner mener desuden, at især de unge købere i dag foretrækker tablet-computere fremfor almindelige pc'er, mens forbrugere, der sværger til pc'er, på grund af den økonomiske afmatning udskyder ellers planlagte udskiftninger af deres computere.
Det pressede pc-salg betyder, at konkurrencen bliver skærpet, hvilket afspejler sig på de faldende indtjeningsmarginer.
Det er blandt andet dette, der nu ligger til grund for HP's overvejelser om at skille sig af med sin pc-forretning, der er verdens største af slagsen.
"Tablet-computere har dramatisk ændret dynamikken på pc-markedet. HP's beslutning om at revurdere sin pc-strategi understreger, at pc-producenterne er pressede til enten at indrette sig efter den nye dynamik eller forlade markedet," lyder det fra Gartner.