Artikel top billede

Derfor bankes prisen på danske Facebook-annoncer i vejret

Udsæt Facebook-annoncering. Se hvor meget Lars og Helle får prisen til at boome.

Det kan være smart at udskyde eventuelle Facebook-reklamekampagner til efter den 15. september. Partiernes store interesse for Facebook får nemlig prisen på annoncer til at stige.

"Det er en generel stigning i øjeblikket, som jeg vil sige er forholdsvist heftig. Hvis jeg skal komme med et slag på tasken, så er det cirka 25 procent," siger Ivan Gregersen, siger traffic manager hos mediebureauet GoSocial, der også sælger Facebook-annoncer.

Han kan ikke med sikkerhed sige, at det er valgkampen, der er skyld i prisstigninger i øjeblikket. Men der er i hvert fald konkurrence om pladserne. Og partiernes store budgetter skubber til prisniveauet.

"Tit ser vi, at de folk, der har ideologiske budskaber eller branding-kampagner, tænker lidt mindre på prisen end erhvervsdrivende, der har nemmere ved at måle effekten og gerne vil have noget for pengene".

Kamp om nicherne

Annoncemarkedet på Facebook er et simpelt spørgsmål om udbud og efterspørgsel. Jo flere der byder, jo højere bliver prisen.

"På de landsdækkende kampagner, hvor der er mange eksponeringer at give af, er det ikke så tydeligt, men man kan bestemt godt mærke, at partierne er med til at puste til prisen nede i de mindre demografier," siger Mikael Lemberg fra Facebook-bureauet Komfo.

Facebooks annoncesystem er et auktions baseret budsystem i stil med Google Adwords.
Muligheden for at opdele brugerne efter alder og geografi betyder, at der normalt er mange forskellige nicher at købe annoncer i.

"Der er jo folketingskandidater overalt i Danmark, så i forhold til demografien er der pres på alle områder i øjeblikket," siger Mikael Lemberg.

Gem pengene

GoSocial vil ikke advare sine kunder mod at bruge penge på Facebook i øjeblikket, men kunderne bliver tydeligt gjort opmærksom på, at klikpriser i øjeblikket er dyrere end normalt.
Mikael Lemberg hos Komfo kunne godt finde på at anbefale - nogle - af sine kunder at skubbe kampagner til efter valgkampen.

"Jeg ville nok fortsætte med at have et minimalt budget, men hvis man kan vente med at gå i gang, så vil jeg nok skubbe 50 procent til næste måned."

Spildte kroner - for sent?

Ifølge Mikael Lemberg kan partiernes kapløb på Facebook og hidsige opkøb af annoncer i valgkampen måske være helt forfejlet. De er for sent ude.

"Det er egentlig lidt mærkeligt, at alle partierne brænder alle deres budgetter af nu. Jeg har opfordret de politikere, som jeg har rådgivet, at lægge deres annoncering i foråret. Dengang ville de kunne have kapret mange flere "fans" per krone. Det ville også have givet dem tid til at dyrke de relationer bedre," siger Mikael Lemberg.

En danske ekspert i sociale medier har tidligere været ude at påpege, at de sociale medier ikke batter i valgkampen, hvis politikerne først begynder at blive aktive i de uger, hvor valgkampen raser.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere