Læs også:
DanID står til bod for kæmpe NemID-nedbrud
Komplet NemID-nedbrud det værste nogensinde
NemID fylder ét år - har løsningen været god for dig?
Hele Danmarks login-løsning, NemID, har haft en hård fødsel med heftig kritik, rasende brugere og senest et kæmpe-nedbrud i sidste uge.
Men meget tyder nu på, at danskerne er ved at vænne sig til det omstridte papkort med de mange tal.
I hvert fald klarer de i langt højere grad end tidligere selv udfordringerne med login-løsningen.
Antallet af henvendelser til NemID-supporten er dalet drastisk siden de store udsendelser af papkortet i efteråret til udskiftningen af netbank-login og ved skatte-opgørelserne i foråret.
I august 2011 havde NemID-supporten, hostet af Logica, 32.072 henvendelser fra de godt 3,3 millioner brugere på mail eller telefon mod november 2010 og marts 2011, der lå på henholdsvis 125.551 og 125.267 henvendelser.
Januar 2011 er dog topscoreren i support-afdelingen, hvor 127.988 brugere måtte strække våben og kontakte NemID for at få deres login til at virke efter hensigten i takt med, at danskerne skulle bruge NemID til at logge på netbanken med.
I alt har NemID-supporten haft 1.019.643 brugere igennem telefonen eller indbakkerne, hvilket i gennemsnit svarer til knap en tredjedel af alle de private NemID-brugere.
Supporten halter
Trods det store fald i support-henvendelserne er netop support-afdelingen en af de nuværende knaster i projektet, lyder det fra IT- og Telestyrelsen.
"Det har typisk været, at supporthenvendelserne ikke har været besvaret inden for de fastsatte tidsgrænser," forklarer centerleder Palle H. Sørensen fra styrelsens Center for digital signatur til Computerworld.
Han forklarer, at de økonomiske konsekvenser for den langsommelige support endnu ikke er gjort op, men han anslår, at den samlede nedsættelse af driftsbetalingerne for januar til juli i år vil ligge på omkring 600.000 koner.
For at stramme op på support-delen har NemID-selskabet DanID ifølge Palle H. Sørensen gjort flere ting for at forkorte svartiderne fra support-afdelingen.
Dels henvises der til bankerne i de tilfælde, hvor det drejer sig om netbankrelaterede problemer, dels er der gennemført en række ændringer i ventebeskederne på NemID-supporten, der opfordrer brugerne til selv at løse problemerne ved eksempelvis at gå ind på NemID-hjemmesiden.
"Endvidere arbejdes der kontinuerligt med at forudsige, hvor mange henvendelser der vil komme til NemID-supporten, så bemandingen kan tilpasses hertil," lyder det fra Palle H. Sørensen.
Læs også:
DanID står til bod for kæmpe NemID-nedbrud