Forleden holdt jeg et foredrag om mobil markedsføring for et herligt publikum.
Det er sjovt, når man får stukket et bundet emne ud, som man skal tale over - ligesom den såkaldte teatersport, hvor der er emner i en hat, og så skal der ellers improviseres.
Jeg håbede altså på, at jeg via mit eget foredrag ville få en bedre forståelse for, hvad mobil markedsføring mon dækker over.
Smartphonen rykker
Mobil markedsføring er IKKE dét at køre rundt om Bella Center i en bil påspændt en trailer med et stort skilt, hvor der står "Dem, der har udstilling lige nu i Bella Center, er nederen".
Det er HELLER ikke på en sommerdag at flyve over Bellevue Strand med et banner efter sig, hvor der står "Miraklernes tid er nær".
Næh, mobil markedsføring er markedsføring via en mobiltelefon - helst en smartphone, naturligvis.
Thi det er nu den eneste computer, vi reelt bruger. Pc'erne og tabletterne er sjove i nogle måneder endnu, men det er smartphonen, vi har med i lommen, så vi kan ordne alt det sjove (privat og arbejdsmæssigt), mens vi drikker øl med gutterne på Den Tatoverede Enke, ser Conan i 3D i New York eller bare har for lidt plads i flyet.
Basal Mobil Markedsføring (BMM): Man kan bruge Twitter-/Facebook-apps på smartphonen til at føre sig frem og søge medarbejdere.
Man kan udsende mails og sms'er. Man kan skrive læserindlæg i de elektriske medier. Man kan sælge biksen i Den Blå Ebay.
Fint og godt - det er jo apps, som andre har lavet, og de er altid gratis.
Men hvis man SELV kan udvikle eller få udviklet apps, SÅ åbner der sig helt andre muligheder:
Videregående Mobil Markedsføring (VMM): Man får lavet en app, der har direkte relevans for kunderne i ens biks.
Danske Bank er pragteksemplet på det.
Deres app er så god, at den i sig selv bliver et argument for at skifte bank.
Eller man laver en app til den faglige dag, konference eller inspirations-weekend, man holder for kunderne (komplet med mulighed for at twitte om foredragene og kaffen, evaluering af talerne, push-beskeder om ændringer i programmet og en panik-knap, der viser hen til baren).
Avanceret Mobil Markedsføring (AMM): Lav noget, som biksen i sig selv ikke har gavn af, men som er sjovt eller nyttigt for andre mennesker, og skriv diskret "Mogens' Fedtbiks" nederst på introsiden.
Sådan udvikler vi apps billigt
Så har jeres medarbejdere noget at give til kunderne, I har en undskyldning for at skrive til dem,
I får lidt goodwill, I har gjort en god gerning, osv osv osv.
Jeg gav nogle eksempler på det sidste under foredraget, og flere af de tilstedeværende sagde spontant:
"Det er meget fint - men jeg har hørt, at det koster 30.000 at få udviklet en simpel app, og det har jeg da ikke råd til i min énmandsbiks!"
Ahhh. Selvfølgelig. Smartphones, iPads og apps er det nye kulsort, og det betyder, at en masse flottenheimere og fusentaster (se venligst vores app Truede Ord) derude i IT-land nu sælger banale ting alt for dyrt til godtroede medmennesker, der gerne vil være hippe med de hotte.
Men sådan gør jeg ikke.
Næh, jeg hyrer studerende ind til lidt over 100 kroner i timen og lader dem udvikle apps, de enten selv finder på, som kolleger foreslår, eller som venner af huset ønsker sig.
Det koster os ikke alverden, de unge mennesker lærer en masse - og vi får en hulens masse idéer ind i huset til andre ting, vi kan foretage os.
Og så får vi en del nye venner.
Blandt andre en håndfuld selvstændigt erhvervsdrivende fra førnævnte møde, som meget gerne ville have lavet nogle små, sjove apps, som I skal glæde jer til at se.
Lad mig blot nævne i flæng:
Bekæmp ungdomsarbejdsløsheden og -sløvsindet. Giv gaver til verdens folk (måske bare til danskerne).
Gør glad. Bliv glad. Giv vore unge mænd noget mening med livet, så vi ikke ender i London-tilstande.
Ingen websites og underlige URL'er. Ingen servere hos driftsleverandører. Men derimod verdensomspændende, gratis og lynhurtig distribution.
Alt sammen ved blot at hyre studerende ind til smidig og smart og billig og nutidig app-udvikling.
Mogens Nørgaard er administrerende direktør i Miracle.
Computerworlds klummer er ikke nødvendigvis udtryk for Computerworlds holdninger, men er alene udtryk for skribentens holdninger.