BREAKING:Nu er leverandøren af Danmarks nye NemKonto til 384 millioner kroner fundet - KMD ryger ud

Så vidtgående er returretten: : Netbutikker må ikke sige nej

Ødelagt emballage og specialordrer er ingen undskyldning.

(Opdateret 13:26) Danske webbutikker kan godt glemme alt om at afvise kunder, der vil returnere en købt vare i åbnet emballage.

Uanset om indpakningen er brudt eller ej, skal varen tages retur, fastslår Forbrugerombudsmanden.

Heller ikke varer, som specifikt er bestilt hjem fra leverandøren på kundens anmodning, kan afvises, hvis samme kunder finder ud af, at vedkommende alligevel ikke har lyst til at gennemføre købet.

Sådan lyder essensen af de seneste to udmeldinger fra Forbrugerombudsmanden.

Udmeldingerne kommer i forlængelse af, at to webbutikker har fået Forbrugerombudsmandens fortolkning af de eksisterende regler indskærpet:

Den ene butik er T.Hansen, der sælger biludstyr under mottoet ”Så kører det for dig”.

Nu er T.Hansen blevet tvunget til at lave en dramatisk u-vending i sine købsvilkår.

Vilkårerne har hidtil sagt, at bestillingsvarer købt over internettet ikke var omfattet af fortrydelsesreglerne, som kun gjaldt almindelige standardvarer.

Ifølge en frisk pressemeddelelse fra Forbrugerombudsmanden må T.Hansen imidlertid slå bremserne i: Når der er tale om varer, der blot blev skaffet hjem efter kundens ønske, duer det ikke at nægte returret.

”Da der ikke var tale om en vare, der blev fremstillet eller tilpasset individuelt til den enkelte kunde, var vilkåret i strid med forbrugeraftalelovens fortrydelsesregler,” hedder det i Forbrugerombudsmandens erklæring.

Heller ikke når det gælder åbnet emballage, kan webbutikker tillade sig at nægte at tage varerne retur.

Det har Forbrugerombudsmanden gjort hvidevarebutikken.dk opmærksom på, efter at virksomheden i sine forretningsbetingelser skrev, at kundens ret til at returnere hårde hvidevarer, støvsugere, mikroovne eller espressomaskiner ville bortfalde, hvis emballagen på varen blev brudt, idet den intakte emballage altid vil være en væsentlig del af varens værdi.

Kravet om, at varen skal kunne tilbageleveres i væsentlig samme stand, angår dog kun selve varen og derfor som udgangspunkt ikke emballagen, skriver Forbrugerombudsmanden, som dog ikke er helt blind for, at indpakningen også er del af markedsføringen af en vare.

"Emballagen kan imidlertid repræsentere en betydelig værdi for sælgeren, når sælgeren ikke har adgang til at emballere varen på ny og/eller ikke kan sælge varen som ny uden originalemballagen. Derfor må den erhvervsdrivende kunne stille et krav om, at varen tilbageleveres i originalemballagen. Efter Forbrugerombudsmandens opfattelse forudsætter dette dog, at forbrugeren inden aftalens indgåelse gøres udtrykkeligt opmærksom herpå, og at forbrugeren efter aftalens indgåelse får oplysninger herom pr. brev, e-mail eller på et andet varigt medium efter forbrugeraftalelovens § 12. Hvor varens originalemballage ikke har betydning for muligheden for gensalg – enten fordi emballagen under alle omstændigheder bliver ødelagt, når den åbnes, for at forbrugeren kan undersøge varen (fx hård plast der er svejset sammen), eller hvor varen eller dele af varen ligger i neutrale plastposer eller kuverter og lign. – er det Forbrugerombudsmandens opfattelse, at sælgeren ikke kan afvise forbrugerens krav om fortrydelse, hvis (denne del af) emballagen ikke tilbageleveres," hedder det i erklæringen fra Forbrugerombudsmanden.

Hvidevarebutikken.dk rettede efter Forbrugerombudsmandens henvendelse deres forretningsbestemmelser til i overensstemmelse med lovgivningen.

Også T. Hansen har efterfølgende ændret sine købsvilkår, anfører Forbrugerombudsmanden

ComON ville gerne have bragt en kommentar fra webbutikkernes interesseorganisation FDIH, men hverken direktøren eller kommunikationschefen er at træffe.

I en kommentar fra FDIH hedder det:

 ”Forbrugerombudsmandens udmeldinger om, at fortrydelsesret for bestilte varer og brud på emballage gælder, er ikke nye. Spørgsmålene løbene bliver livligt drøftet, når forbrugerombudsmand Henrik Øe mødes med netbutikkerne ved FDIHs seminarer og konferencer. Så selv om bestemmelserne opleves som rigide af netbutikkerne, er de kendte og dermed en del af rammevilkårene for at e-handel,” konstaterer FDIH's kommunikationschef Henrik Theil.

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
PCI og cloud-sikkerhed: Strategi til beskyttelse af betalingsdata

Er din organisation klar til de nye PCI DSS 4.0-krav? Deltag i vores event og få indsigt i, hvordan du navigerer i compliance-udfordringerne i en cloud-drevet verden.

16. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, Aarhus: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

21. januar 2025 | Læs mere


Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere






White paper
SAP: Skab værdi og minimér omkostninger med effektiv dokumenthåndtering