Artikel top billede

Facebook gør trolls menneskelige

"Trolls kan ikke lide, at deres venner ved, at de er trolls".

Det er set før, at debatter på nettet ender ud i perfiditeter og ligegyldigheder. Men det undgår man, hvis man ansætter Facebook som ”vicevært”.

Det mener flere amerikanske medier, der har droppet deres egne debatsystemer til fordel for Facebook Comments, som kan integreres på alle sider.

Konklusionen lyder flere steder, at kvaliteten i debatten bliver bedre, og at Facebook-modellen tilmed tiltrækker mere trafik.


Trolls vil være hemmelige

Den indlysende årsag til det forbedrede debatklima er anonymitet.
Alle de bandeord, ligegyldigheder og provokationer, som er så typiske på nettet, bliver nedtonet, fordi debattørerne skal bruge deres rigtige navn.

”Trolls vil helst ikke have, at deres venner ved, at de er trolls,” forklarer onlinechefen på LA Times, Jimmy Orr, til Poynter.

Avisen har publiceret de samme nyheder to steder. Det ene sted med almindeligt debatsystem. Det andet sted med Facebook Comments.

“Forskellen i debatniveauet på de to sider var imponerende. Folk, der kommenterer via Facebook, kan sagtens udvise utilfredshed og vrede, men der var ikke grund til at moderere debatten. På de andre artikler faldt debatten straks ned til laveste fællesnævner. Racisme, trusler og vulgaritet,” siger Jimmy Orr.

De amerikanske erfaringer er også, at giver væsentlig mere trafik at “sælge” sin debat til Facebook, fordi mange kommentarer også bliver vist på det sociale netværk og den vej rundt spreder budskabet.


En kæmpe vækst på Billed-Bladet

I Danmark er Aller-medierne FamilieJournalen, Ude & Hjemme og Billed-Bladet også begyndt at bruge Facebook Comments.

”For nogle måneder siden ville vi gerne have et debatmodul. Det havde vi ikke i forvejen. Så dukkede muligheden op for at bruge Facebook, og så prøvede vi det. Og det har vi ikke fortrudt. Det har givet en eksplosiv eksponering,” siger Jan Bergman, ansvarlig for sociale medier på Billed-Bladet.

Han anslår, at antallet af aktive brugere er steget med 300 procent på de få måneder med hjælp fra Facebook. Den ekstra trafik stammer fra Facebook, hvor Billedbladets historier nu får en meget bredere eksponering.

Men i udelukker jo en del af brugerne ved at vælge Facebook?

”Sådan har vi ikke betragtet det. Vi ser det i stedet som en ekstra platform. For lidt over et år siden fravalgte vi nyhedsbreve. Det havde slet ikke den respons, som Facebook nu har givet os.”

Billedbladet har ikke tidligere givet sine læsere mulighed for at debattere frit, så det er svært at lave en sammenligning mellem tiden før og tiden efter Facebook-integration. Jan Bergman mener dog, at læserne generelt holder sig til et acceptabelt sprog. 
Der er dog nogle eksempler på det modsatte.


Det er ondskabsfuldt at kræve ID

Selv om meget taler for at sløjfe anonymiteten, så er det også problematisk at fraskære brugeres mulighed for at bruge aliaser på nettet.

Det mener blandt andre Danah Boyd, der er forsker ved Microsoft Research i New England.

I en længere blog afledt af Google og Facebooks beslutning om at tvinge brugerne til bruge rigitige navne, argumenterer hun for, at det kan virke ekskluderende og dræbe debat fra visse personer.

For eksempel vil voldramte kvinder eller forfulgte personer være tilbageholdende med at ytre sig på nettet, hvis det var et krav, at de opgav deres fulde navn. Andre situationer kunne være personer, der har en viden fra arbejde eller andre relationer, som kan være givtigt at få frem, men som ikke kommer det, fordi personerne er nødt til at kræve anonymitet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere