Som det ser ud nu, kan der ske én af to ting med HP's pc-forretning. Enten bliver den udskilt fra HP som selvstændigt selskab, eller også bliver den solgt.
Uvisheden kan få betydning for it-chefernes overvejelser, når der skal handles pc'er til virksomhederne. Men det er forskelligt, hvordan.
It-direktør i Topdanmark Søren Stevnsborg lader sig ikke umiddelbart skræmme af de uforudsigelige udsigter.
HP's valg er afgørende
HP er på nuværende tidspunkt ikke en stor leverandør til Topdanmark, men situationen får ikke Søren Stevnsborg til at afskrive leverandøren:
"Jeg ville ikke gå uden om dem. Jeg ville kigge på produktet og se på organisationen bag. Men det kommer selvfølgelig an på, hvad de vælger at gøre," siger it-direktøren.
Han uddyber, at der er stor forskel på, om HP vælger at gøre det ene eller det andet med pc-produktionen.
Hvis HP udskiller den til et selvstændigt firma ejet af HP selv, så bevares firmaets position på markedet, og konkurrencen er intakt.
Men vælger HP derimod at sælge, så mister markedet en stor spiller, og konkurrencen forringes:
"Primært er det et spørgsmål om markedet. Der er en pæn konkurrence i dag, og det ville være ærgerligt, hvis den reduceres," forklarer han.
Lige nu er HP det usikre valg
Lidt mere usikkerhed spores hos Sydbank og bankens it-chef, Max Samsø Hansen, der i forvejen bruger HP som leverandør af pc'er.
"Hvis jeg var i en vedligeholdelsessituation og bare skulle udskifte nogle få maskiner, så ville jeg beholde HP som leverandør og holde øje med udviklingen.
Men hvis jeg stod over for at skulle lave en større ændring, så ville jeg måske overveje andre mærker," siger han.
Han forklarer, at tvivlen kommer som følge af den usikkerhed, der hersker over HP's pc-fremtid:
"Hvis jeg havde et større kendskab til deres fremtid, så kunne det godt være, jeg valgte det samme igen," siger Max Samsø Hansen.
Leverancesikkerhed og support er nøglen
Når it-cheferne skal shoppe pc'er til virksomheden, så er der især én ting, de går efter:
"Jeg kigger på leverancesikkerhed af reservedele og support i det hele taget," fortæller Søren Stevnsborg.
Og det er det, der er nøglespørgsmålet omkring HP lige nu.
Når der skal købes pc'er til virksomhederne, regner it-cheferne typisk med en levetid på to til tre år for bærbare pc'er og lidt længere for de stationære maskiner.
Og der skal gerne være garanti for, at leverandøren kan levere både reservedele og nødvendig support så længe.
Lige nu er der ingen, der ved, om HP er i stand til at leve op til den garanti.