Antallet af offentlige myndigheder, som skal sende og modtage sikre elektroniske postbeskeder, bliver 11-doblet inden for de næste tre kvartaler. Det er konsekvensen af aftalen om den næste elektroniske dag i det offentlige, den såkaldte eDag2.
Aftalen betyder, at samtlige kommuner, amter og statslige myndigheder nu skal ud at investere i en løsning til modtagelse af post signeret med den offentlige digitale signatur.
Dermed øges antallet af myndigheder med digital signatur fra 32 til 379, og det bringer signaturen ud i alle kroge af landet, således at virksomhederne kan bruge den i kontakten til myndighederne.
»Styrken er at alle går i gang med initiativet samlet. Dermed får vi implementeret den digital signatur over det hele, og får dermed åbnet muligheden for, at man decentralt kan opbygge nye
løsninger, baseret på digital signatur,« forklarer Winn Nielsen, fuldmægtig i Den Digitale Taskforce, som står bag eDagene.
Den nye digitale løsning, skal bruges til at fremsende følsomme oplysninger elektronisk mellem myndighederne.
»Reelt set burde al den følsomme post, som myndighederne sender til hinanden, fra dag et, blive sendt elektronisk via den digitale signatur. Ifølge posttællinger i kommunerne, svarer det til omtrent seks procent af al den kommunale post,« fortæller Jakob Harder, chefkonsulent i Kommunernes Landsforening.
KL skønner, at omtrent 60.000 ansatte i kommuner og amter fra 1. februar 2005 skal til at bruge den digitale signatur. Dertil kommer de ansatte i de 93 statslige styrelser, departementer, ministerier med mere.