Musikere syv-dobler netindtægter - men ønsker skat på bredbånd?

(Opdateret) Musikernes rettigheds-organisation KODA fik syv-doblet indtægterne fra nettet.

På trods af både finanskrise, piratkopiering samt ikke mindst dalende interesse for cd-mediet fik musikernes rettighedsorganisation KODA sit næsthøjeste resultat nogensinde i 2009.

I alt voksede KODAs indtægter i form af musikvederlag fra 510 millioner kroner i 2008 til 526 millioner kroner i 2009 for Danmark alene.

Bag stigningen gemmer sig en meget væsentlig stigning i de indtægter, som KODA henter fra internet-tjenester – det vil sige diverse lovlige streaming-tjenester (dog ikke Spotify, som KODA mener, giver for lidt).

Internet-indtægterne strøg så meget i vejret fra 2007 til 2008 , at de nærmest blev fordoblet (fra 4,6 til 7,6 millioner kroner) men fra 2008 til 2009 blev væksten helt fænomenal og nærmest en tredobling af indtægterne. KODA kunne se 20,7 millioner kroner rulle ind på kontoen i 2009. Udover TDCs Play-tjeneste kan man pege på bibliotekernes såkaldte downlån-tjeneste, der findes her.

Ved siden af den enorme vækst i indtægter fra internet-relateret virksomhed oplever KODA et forudsigeligt fald i de indtægter, organisationen modtager som sin del af afgifterne på dvd- og cd-medier samt digitale hukommelseskort - den såkaldte blankbåndsafgift.

Afgiften indbragte i 2008 KODA 5,5 millioner kroner, men kun 4,9 millioner kroner i 2009.

Afgiften var oprindeligt rettet mod uindspillede kassettebånd.

De faldende indtægter fra blankbåndsafgiften er en af årsagerne til, at KODA nu tilsyneladende forsøger at flytte afgiften over på internettet.

Det er sandsynligt, at KODA er bannerfører for er med til at fremme forslaget om en internetafgift, som skal ramme alle danskere, der bruger nettet.

Afgiften skal bruges til at kompensere rettighedshaverne, som tænkes at miste penge på den piratkopiering, man antager de almindelige internetbrugere er involveret i.

Den tidligere kulturminister Carina Christensen nåede før hun blev udskiftet at udpege KODAs vicedirektør Martin Gormsen til medlem af en nystiftet arbejdsgruppe om ophavsrettigheder på nettet.

Her har han slået på tromme for, at der indføres en generel skat på bredbånd, som blandt andet skal tildeles KODA.

KODAs samlede indtægter i 2009 var på papiret en nedgang i forhold til 2008 (fra 623 millioner året før til 579 millioner i 2009). Det forhold skyldes ekstraordinært høje indtægter i 2008 som følge af efterbetalinger fra tidligere år - ser man isoleret på, hvor mange penge, musikere og komponister fik ind i KODA-vederlag sidste år, er der tale om en pæn stigning.

Det kontroversielle forslag om internetafgift blev sidst omtalt på ComON her.

Opdatering 31/3:
KODAs vicedirektør Martin Gormsen meddeler nu, at det ikke er ham, der har fremlagt forslaget om afgift på internettet i Kulturministeriets arbejdsgruppe. Han siger videre, at KODA ikke er bannerfører for afgift på bredbånd, og at organisationen i øvrigt heller ikke har foreslået, at blankbåndsordningen skal omlægges til en bredbåndsafgift.

ComON fastholder imidlertid, at KODA ved sin PR- og pressechef Birgitte T. Henriksen i et interview med ComON klart har givet udtryk for, at KODA ønsker blankbåndsafgiften overført fra medier som cd’er og kassettebånd til internettet. Med mindre pressechefen er fuldstændigt i modstrid med sin egen organisation må det altså antages, at KODA i en eller anden udstrækning arbejder for en ordning, der vil kunne virke som en afgift på bredbånd.

 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere