Møbelforhandleren Bolia.com startede herhjemme i 2000 med at sælge sine italienske designermøbler, lamper og andre ting til hjemmet gennem internetbutikken Bolia.com. Kunderne kan bestille varerne direkte fra leverandøren via pc'en. Dermed slipper Bolia for at have store lagre eller deciderede møbelforretninger.
Men kunderne har alligevel mulighed for at besigtige varerne i Bolias showrooms i København eller Århus, hvor møblerne også kan bestilles fra en pc i butikken.
»Vi vil ikke tage købsoplevelsen fra kunderne. Vi vil lave flotte møbler og placere butikkerne de rigtige steder. I stedet lader vi it gøre det tunge arbejde,« siger direktør Henrik Althoehn Henriksen fra Bolia.com
Han forklarer, at metoden både er effektiv og besparende. Samtidig slipper kunden for at blive involveret i alle mellemleddene.
»Vi lægger vægt på, at kunden kan se og røre ved produkterne. Det er vigtigt, da møbler er et lystkøb og noget, man skal have stående hjemme i stuen,« siger han til IT-avisen ComON.
Det har dog taget nogle år at få forretningen til at løbe rundt. Resultatet før skat endte negativt det første år og underskuddet er faldet støt siden. Til gengæld er antallet af ansatte tredoblet.
»Vi følger budgettet. Første år var vi ikke rigtigt kommet i gang, og andet år havde vi kun to forretninger til at trækker et større kontor,« siger Henrik Althoehn Henriksen.
»Vi står selv for alle omkostninger, og det har påvirket resultatet. Men vi er ved at bygge et brand op. Vi har nu otte butikker i alt, og der er flere på vej. Konceptet fungerer og vi får god respons fra kunderne,« siger han.