Umiddelbart er der ingen indtægter at se nogle steder i forretningsmodellen for den danske startup Mejuba.
Men firmaet, der er med i ComON Tech Guld konkurrencen som en af de 20 mest lovende it- og televirksomheder i Danmark, har ikke desto mindre meget konkrete ambitioner.
”På kort sigt vil opnå at blive blandt de ti største fotodelingstjenester i verden. På lidt længere sigt er det målet at blive købt – at have så mange brugere, at Mejuba bliver millioner værd,” svarer stifter og ejer Nicolai Busekist, da han bliver spurgt om, hvordan Mejuba skal gøre ham til den næste it-millionlær.
Den anseelige storageplads, som tjenesten vil kræve, når folk får øjenene op for skiltene med ”ubegrænset plads” og ”gratis”, køber iværksætteren for sine egne penge.
”Det giver dog ikke en kæmpestor burnrate i dag. Men når der kommer millioner af bruger, skal der selvfølgelig mange penge til. Men det er fint: Jo flere brugere jo bedre, ” siger Nicolai Busekist, der selv finansierer eventyret af egen lomme.
Med den nuværende trafik på sitet kan han nøjes med at betale under 8.000 om måneden for den nødvendige lagerplads hos et hostingfirma. Men bliver vækstmålene virkelighed, skal der nok nogle nuller mere med i den regnskabspost.
Modellen bag Mejuba er inspireret af et amerikansk søgemaskinefirma, der på få år er gået fra nul brugere til at være pænt godt udbredt:
”Du kan sammenligne det, Mejuba gør, med det, Google startede ud med – en gratis tjeneste, hvortil der er udviklet en mængde services, som understøttes af deres kerneforretning – søgetjenesten. Det samme princip benytter Mejuba sig af. Foto- og video-delen er ganske gratis - hvilket alle andre konkurrenter tager penge for”.
”Jeg tror, at der er rigtig mange, der ligesom jeg selv ikke har synderlig lyst til at betale for noget, man kan få gratis. Dog vil de samme mennesker gerne af frivillighedens vej betale for add-ons,” siger Nicolai Busekist.
Mejuba har kun været i luften i godt fire måneder, så endnu er der ingen tjenester ud over den gratis lagerplads. Men de kommer, lover stifteren. Blandt andet vil en oplagt betalingstjeneste være at tilbyde back-up.
Den amerikanske forbrugerinternettjeneste Buxr har for nylig kåret Mejuba som en af verdens 10 bedste indenfor private og profesionelles udveksling af fotos og videoer på nettet. Her kom det danske startup i selskab med verdens 9 førende tjenester anført af den absolut største, Flickr, der har ikke mindre end 73 millioner brugere.
”I kølvandet på den udmærkelse strømmer amerikanerne nu til Mejuba,” fortæller en glad Nicolai Busekist.
Mener du, at Mejuba er blandt de mest lovende af danske startups i it- og telebranchen, bedes du tilkendegive dette overfor redaktionen. Vi modtager mails (send dem til techguld@mediaprovider.dk) og læser kommentarerne i kommentarfeltet under hver artikel. Den endelige vurdering af, hvilke ti startups af de godt tyve nominerede, der skal gå videre i konkurrencen, træffes på baggrund af læsernes - begrundede - input af Tech Guld redaktionen.
Når feltet om en lille måneds tid måned er reduceret til ti firmaer, vil et dommerpanel vurdere, hvem der er de tre mest lovende.
Dommerpanelet består af fremtrædende VIPs fra it- og telebranchen, og medlemmerne er enten selv erfarne og succesfulde iværksættere eller topdirektører i branchen.
Finalen, hvor Danmarks mest lovende startup skal findes, løber af stabelen i december.
Læs mere om Mejuba her.