Ved mediedækning af uforudsete begivenheder varer det altid noget tid, inden pressens fotografer når frem, og ofte bruges forbipasserende personer som vidner.
For få år siden var det dog en sjældenhed at forbipasserende lige havde et kamera ved hånden ved uforudsete hændelser, men den tendens er ved at ændre sig, idet kameramobiler for alvor er ved at vinde indpas blandt almindelige mobilbrugere.
I den seneste tid er der opstået flere tilfælde, hvor netop amatørfotografier fra mobilkameraer har prydet avisforsider.
Et eksempel var da det hollandske dagblad De Telegraaf med et oplagstal på næsten 800.000 valgte at trykke et amatørfoto af drabet af filmproducent og skribent Theo van Gogh.
Da pressens fotografer nåede frem, var liget dækket til, hvorimod en tilfældig forbipasserende nåede at tage et billede med sit mobilkamera inden tildækningen af liget. Det billede valgte dagbladet at bruge.
Ifølge billedredaktøren hos De Telegraaf faldt valget på det omtalte mobilbillede, fordi det gengav begivenhedens kerne, skriver Jyllands Posten.
Amatørbilleder og videooptagelser har tidligere resulteret i de mest præcise gengivelser af pludseligt opståede begivenheder, men ikke i samme grad som nu.
Udviklingen har resulteret i, at det hollandske nyhedsbureau ANP nu organiserer brugen af amatørfotografier. Det sker via et samarbejde med internetnyhedstjenesten www.nu.nl, som tilbyder penge og præmier til amatørfotografer, som indsender billeder med mediernes interesse.
Anvendelse af amatørbilleder i nyhedsformidlingen, der er taget med mobilkamera, er særlig udbredt i Japan, hvor kameramobiler næsten er alle mands eje.