Google Edition blev for nylig lanceret med det nye navn Google Ebookstore – en gigantisk boghandel på nettet, hvor Google i samarbejde med forlag og forfattere verden over vil udstille og sælge så mange e-bøger, at selv giganten Amazon kan blive sat i skyggen.
”Naturligvis er vi interesserede i Googles projekt,” siger Anette Wad, direktør for Lindhardt og Ringhof.
Hun skal mødes med Google i januar for at diskutere en aftale omhandlende salg af ebøger fra Danmarks næststørste forlag gennem Google Ebookstore. Endnu er der dog flere uafklarede detaljer omkring den nye digitale boghandel.
Google Ebookstore er allerede åben i USA, mens forlag i europæiske lande forventes at blive lukket ind i den digitale boghandel i løbet af første kvartal næste år. Trods en årelang strid mellem Google og forlagsbranchen er mange forlag lune på muligheden for at sælge e-bøger på den nye platform til priser, de selv kan bestemme.
Det ligger nemlig i kortene, at Google i modsætning til Amazon og i lighed med Apple ikke vil diktere slutprisen. Det store spørgsmål er dog, hvor stor en andel, Google vil tillade sig at tage.
”Det virker som om de både vil lave et hub og deres egen e-bogsplatform,” siger Anette Wad. Hun vil dog ikke udtale sig nærmere om Google-projektet før de nærmere betingelser er kendt.
Lindhardt og Ringhof-direktøren erkender overfor ComON, at forlagene med en Google-aftale meget vel kan risikere at kannibalisere deres eksisterende e-bogskanaler.
Også hos Gyldendal lyder meldingen, at Googles e-bogs-eventyr er grundlæggende interessant for forlagene. Forlagschef Cliff Hansen, der ligesom Anette Wad ikke vil udtale sig nærmere om Google Ebookstore før flere detaljer er kendt, mener dog ikke, at man på forhånd skal tage en total Google-dominans for givet.
”Lad os nu se, hvordan det udvikler sig. Tingene er ikke nødvendigvis så firkantede, at det kun kan blive Google og ingen andre, der sælger e-bøger,” siger han.
Gyldendal ejer sammen med blandt andre Lindhardt og Ringhof firmaet Publizon, der har specialiseret sig i produktion og distribution af e-bøger til de danske webshops og butikker, der sælger de digitale værker til slutbrugerne.
Publizon-direktør Steffen Sørensen siger til ComON, at det er selskabets ejere, der bestemmer, om firmaet skal videresælge til Google.
”Det gør vi kun, hvis vores forlag beder os om at re-distribuere bøgerne til Google. Det er ikke os, der bestemmer aftalerne,” siger han.
Steffen Sørensen påpeger ligesom Anette Wad, at en Google-aftale vil skabe en såkaldt kanalkonflikt, hvor Google Ebookstore kommer i konkurrence med de danske detailhandlende som Saxo.com og de andre, der sælger e-bøger.
”Google har kun ambitioner om at blive endnu større. Hvis Google går seriøst ind på bogmarkedet, så ved vi godt, hvem der ender med at være den store globale distributør af al tekst-baseret indhold,” siger Publizon-direktøren.
Blandt de større e-bogs-firmer herhjemme finder man internetboghandlen Saxo.com og opstartsvirksomheden Riidr, der har sat sig for at blive en ny dansk konkurrent til Amazon.
Men inden Riidr får skovlen under verdens største internetboghandler, risikerer selskabet selv at blive udmanøvreret af verdens største søgemaskinefirma.
Stifter Christoffer Rasmussen siger til ComON, at butikken nok skal overleve sin gigantiske nye konkurrent:
”Vi håber, at vi kan tilbyde nye serviceydelser, der er anderledes end det, Google kan tilbyde. Vi har fingrene nede i det danske marked og kan bedre end Google skræddersy vores ydelser til danskernes behov”, siger han fortrøstningsfuldt.
Heller ikke Riidrs ”kollega”, Amazon, regner med at blive blæst af banen af Google Ebookstore.
Da Google lancerede sit ebogsprojekt tidligere i denne måned, var Amazon lynende hurtig til at lancere et modtræk. Første træk var den fundamentale ændring, at gøre den lukkede e-bogs-platform Kindle tilgængelig via en hvilken som helst browser.
En af konsekvenserne af Amazons modangreb mod Google Ebookstore er, at det bliver nemmere for kunderne at få adgang til e-bøger, og mere attraktivt for en større gruppe af aktører at markedsføre bøgerne – blandt andet gennem affiliate marketing, som både Google og Amazon tager i brug i den nye bølge af promoveringen af e-bøger.
E-bogs-revolutionen, som truer med at vende op og ned på bogbranchen, som vi kender den, har fået endnu mere kraft.