Synoptik-kædens ialt 150 butikker i tre lande blev torsdag i sidste uge ramt et voldsomt it-nedbrud, der nærmest har gjort det umuligt at betjene kunderne. Nedbruddet er sket hos IBM Danmark, der står for driften af Synoptiks it-system NBS, som kæden skiftede til i slutningen af 2007.
»Jeg kan bekræfte at vi har haft et altomfattende it-nedbrud, og at det fandt sted i den centrale windows infrastruktur, og at vi har outsourcet driften til IBM,« lyder den kortfattede melding fra Synoptiks it-direktør Morten Bo Andersen.
Nedbruddet i IBM Danmarks driftscenter har tilsyneladende ikke berørt andre IBM-kunder, da Synoptiks system blev afviklet fra en særskilt server.
IBM høstede kritik tidligere i år, at et stort nedbrud i driftscentret i Brøndby skabte problemer for en lang række store virksomheder, der har outsourcet deres it-drift til IBM. Blandt andet mistede Carlsberg kontrollen med øl-logistikken i Europa, mens Arla var ude af stand til at forsyne de rigtige butikker med den rigtige mælk i det meste af det døgn driftsstoppet stod på.
Hos Synoptik har nedbruddet blandt andet nedlagt ordresystem, betalingssystem, synsprøvehåndtering samt mail erfarer, ComON efter at have talt med en lang række butikker.
Selve driften af it-systemet skulle nu være oppe, mens et større oprydningsarbejde i systemet stadigt forestår.
Hos IBM Danmark siger pressechef Carsten Grønning:
"Jeg kan bekræfte at der har været driftproblemer på Synoptiks IT løsning., Problemet er afgrænset til Synoptiks løsning og ingen andre kunder har været berørt."