Det er meget sort lige nu, men der er lys forude. Sådan ser praktikudsigten ud for de unge, der vælger uddannelsen som IT-supporter.
Indtil videre vidner tallene for IT-supporternes praktik om deprimerende små chancer for at få en praktikplads. I foråret lykkedes det kun 88 supportelever at få en praktikaftale i hus med en vaskeægte virksomhed eller offentlig arbejdsplads.
For 438 andre elever lykkedes det ikke. De må i stedet tilbringe hele deres praktik på den af de ni tekniske skoler, hvor uddannelsen findes. Eleverne skulle ellers rustes med erhvervserfaring fra en praktikplads i hele to trediedele af uddannelsen, som varer to et halvt år.
Det er faktisk blevet værre siden 2001. Dengang var oddsene for at få en IT-supporterpraktikplads lidt bedre. 110 fik en aftale i stand med en virksomhed, mens 337 elever måtte nøjes med skolepraktik.
Klumper sig sammen i de store byer
Ifølge Per Harding Madsen, uddannelsessekretær i fagforeningen Dansk Metal, er praktiksituationen særdeles alvorlig for IT-supporterne. Han peger på samfundsudviklingen og IT-afmatningen som nogle af årsagerne. Dansk Metal involverer sig på sine måske kommende medlemmers vegne i problemet med at skaffe praktikpladser.
- Vi ser en tendens til, at IT-branchen klumper sig sammen i storbyerne - altså Århus, Ålborg og København. Det skaber klart nok et utroligt stort run på virksomhederne i storbyerne, som får massevis af ansøgninger fra studerende og elever på både de videregående og kortere uddannelser. Samtidig har IT-krisen skabt en midlertidig opbremsning med hensyn til nye praktikpladser, siger Per Harding Madsen.
Selv om det store antal supportelever uden praktikpladser, kunne ligne en indikation af, at der uddannes for mange af slagsen, afvises det af Metals uddannelsessekretær.
- Det tyder intet på, for de får stort set job alle sammen som færdiguddannede, så de fylder jo nogle huller ud på arbejdsmarkedet. Det er mit håb, at virkosmhederne vil blive mere interesserede i takt med, at eleverne kan mere af det, der efterspørges, når de skal i praktik, siger Per Harding Madsen.
Mere målrettet uddannelse på vej
Han henviser til, at tre forhold. For det første er man ved at gøre IT-supporterne mere attraktive som elever ved at målrette udddannelsesindholdet mod de ønsker, IT-arbejdgiverne har. Eleverne bliver rustet bedre inden for disciplinen IT-sikkerhed. Deruodver styrkes deres faglige tyngde også med fokus på færdigheder som kommunikation.
For det andet kører Dansk Metal meget snart en landsdækkende kampagne, der skal gøre flere virksomheder interesserede i at få elever i lære som IT-supportere.
Og for det tredie er der et faldende antal unge, er søger ind på uddannelsen som IT-supporter. Det giver i sig selv en mindre efterspørgsel på praktikpladser.
Tidligere har IT-supporter-uddannelsen populært sagt været den en halvvejs udgave af den fem-årige uddannelse til datafagtekniker. Men nu får de to uddannelser hver deres liv og indhold - ligesom der er forskel på en datamatiker og datalog.
Relevant link:
Metalindustriens Lærlingeudvalg har udgivet en pjece (i pdf-format) om ansættelse af lærlinge