En ny undersøgelse fra Forrester Research blandt større virksomheder viser at Windows Vista har haft svært ved at vinde terræn på erhvervsmarkedet. Det skriver digi.no. Kun 6,3 procent af firmabrugerne havde installeret Vista ved udgangen af 2007. Og det interessante er, at andelen af brugere med Windows XP - omkring 90 pct. - har været konstant gennem hele året.
Der er altså ikke sket et fald i antallet af XP-brugere, efterhånden som Vista har opnået en større udbredelse. I stedet er Windows 2000 faldet fra 9,1 pct. til 3,0 pct. i samme periode, hvor Vista er steget fra 0,7 til 6,3 pct. Det tyder på, at mange brugere skifter direkte fra Windows 2000 til Vista.
Det er tilsyneladende ikke lykkes for Microsoft at overbevise Windows XP-brugerne om at opgradere til Vista, mens dem, der har arbejdet med Windows 2000 i seks-syv år, i højere grad er klar til at skifte til det nye operativsystem.
Men det er nok ikke sandsynligt, at der er ret mange, som har installeret Vista på deres gamle Windows 2000-computer. En ældre maskine kan næppe opfylde Vistas høje hardwarekrav.
Så der er nok snarere tale om, at mange erhvervsbrugere har benyttet chancen til at få en helt ny computer med Vista. Det passer også med, at erhvervs-computere typisk har en lidt længere livscyklus på fem-seks år end privat-pc'er.
Tallene fra Forrester viser også, at alle Windows-versionernes samlede markedsandel er faldet fra 98,6 til 94,9 pct. i løbet af 2007. I samme periode har Mac OS øget sin andel fra 1,2 pct. til 4,2 pct. Linux har også seksdoblet sin markedsandel, fra 0,1 til 0,6 pct., men det rokker ikke ved at Microsoft stadig sidder solidt på markedet.