Han er solstrålen mellem tunge grå skyer. 18-årige Michael Andersen er en af de meget få elever på uddannelsen til IT-supporter, som får sig en rigtig læretid på en arbejdsplads.
Michael Andersens 22 klassekammerater var ikke lige så heldige. De må nøjes med at få mere fiktiv erfaring ved at være i skolepraktik. Nogle af dem har opgivet af fuldføre efter forgæves kamp for en elevplads.
- Der er nogle virkeligt dygtige nørder, der sidder fast i skolepraktik. Måske kan de endda mere end nogle af dem ude på arbejdspladserne. Men titlen elev eller lærling giver dem et handicap, når de søger, mener Michael Andersen.
Og det er ikke bare Michael Andersens klasse, der er helt usædvanlige uheldige. På landsplan kæmper hundredvis med at få foden inden for på en virksomhed eller offentlig institution, som vil lære dem op som IT-supporter.
Kun hver femte af eleverne fandt sig en rigtig praktikarbejdgiver i foråret 2002. Sidste år - i 2001 - så det lidt lysere ud; Der var det knap hver fjerde IT-supporterelev, der skrev praktikaftale med en arbejdsgiver. Det viser Undervisningsministeriets statistikker.
Lad eleven vise, hvad han kan
Sådan burde det ikke være, mener Michael Andersen. Han er så lykkelig og tilfreds med sin praktikplads på Tempest, at han nu har henvendt sig til Computerworld Online med en høflig opsang til danske IT-arbejdsgivere.
-Det er dumt på forhånd at skære folk fra, bare fordi de er elever. Virksomhederne kunne godt prøve at give support-eleverne en chance. De behøver ikke at sige nej straks i telefonen. De kunne invitere til samtale og måske ansætte en elev på prøve, siger Michael Andersen.
Han var selv elev på prøve de første tre måneder hos Tempest. I den periode blev elevlønnen betalt af hans skole, Metalindustriens Fagskole i Ballerup. Dernæst besluttede Tempest sig for at beholde ham resten af elevtiden.
- Det er fair nok, hvis arbejdsgiveren siger fra efter elevprøvetid. Men måske finder han ud af, at man faktisk kan noget og ikke bare er en pest, der render og skal have hjælp af alle, siger Michael Andersen.
Selv oplever Michael Andersen, at han har lært meget, siden han startede hos Tempest i januar 2002. Han løser konkrete arbejdsopgaver på virksomheden og føler sig taget alvorligt.
Kontaktede 150 virksomheder
Supporteleven Michael Andersen fandt heller ikke sin praktikplads hos Tempest med et knips. Det krævede intenstivt opsøgende arbejde i fire måneder.
Først afsøgte han muligheder via sit netværk. Det gav ingen praktikplads. Så kontaktede han mindst 150 store og mindre virksomheder i Danmark både i Jylland og så på Sjælland, hvor Michael Andersen bor.
"Nej, det er ikke noget, vi gør. Vi tager ikke elever ind". Sådan lød reaktionen det i telefonrøret langt de fleste steder, Michael Andersen ringede hen. Men nogle arbejdsgivere viste dog en smule mere imødekommenhed og sagde ja til at få tilsendt en praktikansøgning fra den ihærdige supportelev.
- Jeg nåede selv at sidde i skolepraktik i tre dage, indtil aftalen faldt på plads med Tempest. Det var et helvede, for jeg følte ikke, jeg kom nogen vegne. Lærerne har ikke så mange ressourcer at gøre med, og opgaverne man får er jo fiktive. Det er slet ikke det samme som at komme ud og lære noget, vurderer Michael Andersen ud fra sine egne erfaringer og sine kammeraters beskrivelser af skolepraktikken.
Michael Andersen gætter på, at det var hans personlighed snarere end hans færdigheder, der gjorde udslaget for Tempest.
Om Michael Andersen fortsætter i Tempest som færdiguddannet i slutningen af 2003, har hverken han eller Tempest taget stilling til endnu. Men det bekymrer ham nu ikke.
- Erhvervserfaring betyder jo utroligt meget for firmaer. At man har vænnet sig til at arbejde frem for at gå i skole. Så jeg er 100 procent sikker på, at jeg kan få et job et eller andet sted efter min elevtid, siger Michael Andersen med stor selvsikkerhed i stemmen.
Han kender da heller ikke nogen arbejdsløse færdiguddannede IT-supportere.
FAKTA
Uddannelse til IT-supporter er ved at blive revideret ud fra ønsker fra IT-branchen. Men som den ser ud nu, svarer den til første halvdel af datafagtekniker-uddannelsen. Eleverne får undervisning i i elektrisk og mekanisk montage, elektriske kredsløb, dataudstyr, interfaceteknik, programmering og dokumentation. Der indgår matematik, fysik, informationsteknologi og engelsk i undervisningen. I praktikken arbejder de med opsætning, opdatering og vedligeholdelse af computere samt netværk.
Lønnen til en IT-supportelev starter på cirka 43 kroner og stiger til godt 53 kroner efter to år.
Relevant link:
Beskrivelse af uddannelsen IT-supporter