Noget tyder på, at det er ved at gå op for det hæderkronede B&O i Struer, at MP3-afspillere og fladskærmes-minimalisme udgør en ekstrem trussel mod den detroniserede design-konge.
Det er efterhånden længe siden B&O var i stand til at lancere et produkt, der for alvor kunne skabe drømme og købelyst.
I dag nedjusterede B&O forventningerne til årets resultat til et dundrende underskud på op mod 400 millioner kroner. Det fik aktien til at styrtdykke øjeblikkeligt med 10 procent.
Kenneth Winter Pedersen, aktieanalytiker i Capinordic peger på det svage engelske pund, og produkter som potentielle kunder ikke er interesseret i som hovedårsager til nedturen.
»Det er en svær situation, de er ude i, rent makroøkonomisk. Og samtidig kan man sige, at selskabet faktisk ikke har ramt med de sidste produktlanceringer, særligt på deres tv-portfølje, hvor BeoVision 8 ikke har slået igennem,« siger han til Børsen.
Senest lancerede B&O Beosound 5, som de omtalte som en revolution. Revolutionen bestod i at musik anlægget kunne afspille musik, der var lagret på en harddisk og på samme måde som Genius i iTunes finde musik, der minder om det, man hører. Den lidt store MP3-afspiller koster 30-40.000 kroner.
Det har endnu ikke været muligt, at få en kommentar fra B&O.