Det seneste regnskab fra Creative Technology viser et underskud på 114 millioner dollar eller næsten 700 millioner kroner i første kvartal. I samme kvartal sidste år kunne selskabet notere et overskud på godt 100 millioner kroner. Selskabets omsætning er også faldet med lidt under 600 millioner kroner i forhold til sidste år.
Creative-chef Craig McHugh har to forklaringer på selskabets problemer. Den ene er de faldende priser for Flash-hukommelse, som har gjort det svært for Creative at tjene penge på salget af mp3-afspillere.
Markedet for mobile musikafspillere er i det hele taget præget af stærk konkurrence, og Creative har ikke formået at sætte sig igennem overfor Apple.
I perioden fra oktober til december sidste år - hvor julesalget plejer at sætte ekstra skub i omsætningen - kunne Creative kun sælge 2,6 millioner mp3-afspillere, mens Apple solgte 14 millioner iPods.
Den anden forklaring på Creatives underskud er den igangværende omstrukturering hos datterselskabet 3DLabs, der producerer grafikhardware til professionelle brugere. 3DLabs skal fremover fokusere på grafikchips til mobile håndholdte enheder.