Forbrugerlogen.dk, der tilbyder deres medlemmer målrettede tilbud og rabatter på for eksempel DVD-film, sender deres nyhedsbreve til forbrugere, der ikke har bedt om at få noget tilsendt.
Hvis ikke forbrugeren reagerer fortsætter forbrugerlogen.dk med at tilbyde deres ydelser.
En læser fortæller til IT-avisen ComON, at han har modtaget uønskede e-mails fra forbrugerlogen.dk.
I et forsøg på at gøre nyhedsbrevet mere personligt indledes brevet med en hilsen til modtageren, der tilsyneladende får tildelt et navn via oplysningerne i e-mail-adressen, således kunne adressen jar@ncom.dk for eksempel resultere i velkomsthilsenen »Kære Jan Rasmussen«.
Og selvom det kan være udmærket at få et godt tilbud på en DVD med The Simpsons eller et forbrugertip fra en anden bruger, så er det er det i strid med markedsføringsloven, når en virksomhed sender reklame-e-mails til folk, der ikke selv har bedt om dem. Det er kun tilladt at sende e-mails, hvis man har fået lov af kunden.
Kenneth Bransholm Schou fra firmaet Bransholm & Blæsbjerg, der står bag forbrugerlogen.dk, benægter, at firmaet tilbyder deres ydelser til andre end dem, der er tilmeldt forbrugerlogens mail-liste.
»Vi kan ikke forhindre, at folk tilmelder deres venner. Det kan ikke udelukkes, at nogen kan indtaste andres personlige data,« siger han til IT-avisen ComON.
»Problemet med al internetkommunikation er, at det er anonymt,« siger han.
Kenneth Bransholm Schou understreger, at det er nemt at afmelde nyhedsbrevet fra Forbrugerlogen.
Spam kan i første omgang meldes til virksomheden, men hvis problemet fortsætter, anbefales det, at man henvender sig til forbrugerombudsmanden.