Der er talt mangt og meget om Bluetooth og forventningerne til teknologien er ikke små. Muligheder er tillige mange, men producenter og forhandlere må huske at teknologi aldrig har solgt sig selv – kunden skal se, føle og opleve et sandt behov for varen og til den rigtige pris. Det skete fx ikke med Wap-teknologien.
Langt om længe ser det ud til, at Bluetooth produkterne finder vej til markedet. Adskillige af de store hardwareproducenter, herunder IBM, 3Com, Compaq, Ericsson og HP, har i de seneste uger løftet sløret for deres nyeste produkters anvendelse af Bluetooth teknologien.
Årsagerne til forsinkelserne er mange og i en del tilfælde tekniske, som jeg ikke skal trætte læseren med her. Derimod blot konstatere, at vi med teknologiens egenskab til at skabe lokale kommunikationsmættede luftige omgivelser eller trådløse lokale netværk træder ind i en ny måde at tænke kommunikation på.
Man kan blot tænke på den lange række af muligheder, som et trådløst net i for eksempel en privat husholdning åbner op for. Alt hvad der kræves, er en bluetooth-chip i køleskabet eller kaffemaskinen og så er genstandene en del af det lokale netværk. Kun kontrolleret af hhv. den håndholdte PDA, laptop eller for den sags skyld en stationær computer. Svenske AU-system fremviste for nylig en prototype af et ”phone/watch”, som kan styre Pc’ere eller elektroniske genstande herunder tænde for kaffemaskinen uden at stige ud af sengen via Bluetooth teknologien.
Måske banale eksempler, men når man tænker på den mængde af elektroniske genstande, som vi omgiver os med og det forhold at alle oplysninger altid vil være synkroniserede og tilgængelige i det lokale netværk, så er mulighederne mange.
Allerede tidligere på året kunne man med stolthed læse om danske Bluetags anvendelse af teknologien til lokalisering af kufferter i lufthavne. En anvendelse som ikke alene betyder kontrakter på millionvis af chips, men faktisk bevirker betydelig forbedret kuffertservice i verdens lufthavne. Mulighederne stopper ikke her.
Med en chip i lommen på dit barn vil du gennem eksempelvis mobiltelefonen blive gjort opmærksom, hvis dit barn er mere end 20 meter væk. Eller en chip i din pung mod tyveri. I alt har over 100 firmaer meldt sig med produkter og det er vitterlig kun fantasien, der sætter grænsen.
Bluetooth er altså ikke bare en æstetisk og praktisk forbedring, som befrier kontorlandskaber for kaskader af ledninger, men vitterlig et kommunikativt skridt fremad. Her ligger imidlertid kimen til en uheldig tilgangsvinkel til produkterne – for uanset teknologien uanede muligheder på papiret og i tankerne, så opstår succesen først, når produkterne er i funktion hos forbrugerne. Tidligere har vi set hvordan Internet opkobling først for alvor slog igennem efter, at de teknologiske forudsætninger var prismæssigt attraktive og brugervenligheden i orden. Der skal et usandsynligt godt produkt til at trodse disse to parametres betydning for succesfuld penetration i befolkningen.
Konsulentfirmaet Frost & Sullivan forudser en voldsom vækst i Bluetooth’s udbredelse i de kommende 3-4 år med årlige vækstprocenter på over 300 %. Forudsigelserne baseres blandt andet på det faktum, at nogle af de tekniske vanskeligheder er overkommet og at såvel eksisterende laptops m.m. som nye produkter billigt kan udstyres med teknologien. Betydningen af prisen er dog mere end spørgsmål om at slå i gennem. Det er tillige et spørgsmål om, at udgøre det bedste alternativ på et marked, der har adskillige bud på trådløse netforbindelser og kommunikation. Det er klart, at jo tættere prisen for kommunikation kommer på GPRS-mobilteknologien, jo mindre interessant bliver Bluetooth. Indtil videre synes denne forskel dog, at være tilstrækkelig til at udgøre en klar fordel.
Brugervenlighed og den rigtige pris er således to af de helt væsentlige forudsætninger, men meget få forbrugere er interesseret i teknologi for teknologiens skyld. For virkelig at skabe forbrugerefterspørgsel skal Bluetooth anvendes i relation til, hvad man kunne kalde en ”Killer-application” – et must-have produkt. Kommunikationsboomet har allerede flere eksempler på Killer-app’s såsom e-commerce, som trods en sløv start har fremtiden for sig og højst uventet SMS-beskeder, som i dag udgør en stor del af televirksomhedernes omsætning.
I hvilken sammenhæng Bluetooth vil vise sig uundværlig, er ikke nemt at spå om og det vil højst sandsynligt være flere. En ting er sikkert. Bluetooth er kommet for at blive, men biddet i teknologien afhænger dog dybt af de kreative hoveder, der i den kommende tid skal finde anvendelsesmuligheder for teknologien.
Af Brian Mertz Pedersen, adm. direktør i euro909.dk A/S, som via datterselskabet EuroTrust er sikkerhedsfirmaet VeriSigns skandinaviske filial.