Ifølge Wall Street Journal vil Microsoft betale den 54-årige standup-komiker Jerry Seinfeld 10 millioner dollar for at lægge navn og ansigt til en reklamekampagne, som skal genindsætte softwaregiganten som den mest lysende fiksstjerne på it-himlen.
Seinfeld skal ifølge de foreløbige oplysninger blandt andet optræde side om side med Microsoft-grundlæggeren Bill Gates i en række reklamefilm. Men ifølge amerikansk CRN stiller flere Microsoft-forhandlere sig tvivlende overfor, om Seinfeld er det rigtige valg.
Salgsdirektør i californiske Bold Data Technology, Andrew Kretzer, mener eksempelvis, at valget af Seinfeld viser, at Microsoft mangler føling med sine kunder.
»Jeg finder det ironisk, at man i et forsøg på at være mere hip end Apple hyrer en komiker, som var på toppen i det foregående årti. Når de nu var så godt i gang, kunne de lige så godt have hyret Phil Collins til at tage sig af baggrundsmusikken, siger Andrew Kretzer til CRNs amerikanske søstermedie.
Også Bob Nitrio, direktør for en anden californisk Microsoft-partner, RanVest Associates, tvivler på, at Jerry Seinfeld er den rigtige mand til at genopbygge Microsofts image og slå tilbage mod især Apple.
Direktør Michael Cocanower fra ITSynergy i ArizonaI mener, at Seinfeld vil appellere til et ældre publikum, hvilket vil være effektivt i krigen mellem Microsofts styresystem Vista og Apple. Han undrer sig dog over, at Bill Gates angiveligt vil optræde i reklamekampagnen.
»Gates er en meget genkendelig figur, men han har aldrig stået som en humoristisk fortaler for Microsoft,« siger Cocanova.