I sidste uge blev DR mødt med kritik fra flere sider for at have givet Apple gratis reklame i radio og på tv. Baggrunden var, at DR gennem tre uger specifikt nævnte iPod i sine radio- og tv-reklamer for DR's video-podcast. Nu reagerer DR på kritikken ved at stoppe reklamerne.
»... mens hun venter, får hun lige set det sidste af Kontant, som hun har liggende på sin Video iPod,« lød det for eksempel i et DR-radiospot.
Både konkurrenten Creative og Forbrugerrådet har været skarp i kritikken af DR, og det nationale mediehus erkender da også nu, at kampagnerne ikke har været hensigtsmæssige.
»Grunden til, at vi har kaldt dem "video-ipods", har været den simple, at det er den mest udbredte bærbare videoafspiller, som derfor også vækker størst genkendelse hos folk. Men nu er der kommet en række andre producenter af bærbare videoafspillere på det danske marked. Derfor er det ikke hensigtsmæssigt, at vi omtaler et specifikt produkt,« siger DRs direktør for tv og nye medier, Lars Grarup.
Han understreger, at det er beklageligt, hvis reklamerne har givet brugerne indtryk af, at DR's podcast udsendes på et lukket videoformat, når sandheden er, at det også kan ses på andre afspillere end iPod.
I sidste uge kunne ComON fortælle, at DR netop har fået en reprimande af Radio- og TV-nævnet for at lave en skjult reklame for Visa-dankortet.