DR stopper ulovlige iPod-reklamer

Efter kritik fra både mp3-producenter og Forbrugerrådet holder DR nu op med at reklamere for iPod i sine radio- og tv-spots for DR's video-podcast.

I sidste uge blev DR mødt med kritik fra flere sider for at have givet Apple gratis reklame i radio og på tv. Baggrunden var, at DR gennem tre uger specifikt nævnte iPod i sine radio- og tv-reklamer for DR's video-podcast. Nu reagerer DR på kritikken ved at stoppe reklamerne.

»... mens hun venter, får hun lige set det sidste af Kontant, som hun har liggende på sin Video iPod,« lød det for eksempel i et DR-radiospot.

Både konkurrenten Creative og Forbrugerrådet har været skarp i kritikken af DR, og det nationale mediehus erkender da også nu, at kampagnerne ikke har været hensigtsmæssige.

»Grunden til, at vi har kaldt dem "video-ipods", har været den simple, at det er den mest udbredte bærbare videoafspiller, som derfor også vækker størst genkendelse hos folk. Men nu er der kommet en række andre producenter af bærbare videoafspillere på det danske marked. Derfor er det ikke hensigtsmæssigt, at vi omtaler et specifikt produkt,« siger DRs direktør for tv og nye medier, Lars Grarup.

Han understreger, at det er beklageligt, hvis reklamerne har givet brugerne indtryk af, at DR's podcast udsendes på et lukket videoformat, når sandheden er, at det også kan ses på andre afspillere end iPod.

I sidste uge kunne ComON fortælle, at DR netop har fået en reprimande af Radio- og TV-nævnet for at lave en skjult reklame for Visa-dankortet.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere