De offentlige selvbetjeningstilbud på internettet skal i fremtiden være opdelt efter tema og ikke efter, hvilken myndighed de hører under.
»Folk skal opleve det offentlige som en sammenhængende tjeneste, uagtet at flere myndigheder står bag,« siger Lars Frelle-Petersen, kontorchef i Finansministeriet og leder af Den Digitale Taskforce, til Berglinske Tidende.
Den Digitale Taskforce har til opgave at skabe fremdrift i elektronisk, offentlig sagsbehandling i både stat, regioner og kommuner. Det betyder blandt andet, at mere sagsbehandling og kommunikation mellem myndigheder og borgere generelt skal foregå over nettet.
Danskerne skal selv være i stand til at følge et sagsforløb online, og det skal være nemt. Det endelige mål er, at den offentlige sektor er digitaliseret i 2010.
Fra næste år skal borger.dk for eksempel have en indgang opdelt efter tema. Umiddelbart bliver der fire temaer: Min bolig, Mine pension, Mine penge og Mine børn. Men med tiden skal der være op til tredive temaer.
Fra Dansk Erhverv udtrykker politisk konsulent Christian Ohm ros, selv om han samtidig undrer sig over, at brugertilfredsheden ikke skal måles. Han savner også en strategi for effektivisering, styring af projekter og udlicitering.
Fra Dansk Industris side bliver ambitionerne også rost af Tom Togsverd fra ITEK - it, tele, elektronik og kommunikationsbranchen. Han savner dog større fokus på beskyttelse af oplysninger for både borgere og virksomheder, hvis databaser sammenføres i forsøget på at gøre livet lettere.