Det er endnu ikke lykkedes landets største webhotel at løse de alvorlige performance-problemer, der siden mandag har givet en lang række kunder problemer med driften af deres hjemmesider.
Scannet er stadig i dag i gang med at flytte data fra de berørte systemer over på nye servere, fortæller direktør Claus Lykke til ComON.
Ifølge den senest aktuelle driftsmelding håber selskabet af have flyttet så mange data til nye systemer, at der vil blive løst helt op for performanceproblemerne.
”Jeg kan ikke sige, hvornår det sker - måske indenfor for få tiner, måske lidt senere,” lød det fra Claus Lykke, da ComON fangede ham lidt over middag.
Han afviser, at ekstrem trafik på et af de hostede sites kunne være årsag til problemerne.
Performanceproblemerne, som opstod i Scannets virtualiserings-afdeling, opleves af mange kunder som nedbrud, fordi svartiderne er så lange, at de får timeout-besked fra serverne.
Scannet forsøger primært at løse problemerne ved at flytte data fra de ramte servere over på nye maskiner. Men den proces er blevet meget mere besværlig end man havde håbet:
”Flytningen af den store mængde data fra de berørte systemer forårsagede dog endnu en udfordring, da de i forvejen belastede systemer nu også skulle bruge ressourcer på denne operation. Konsekvensen er, at dataflytningen tager meget længere tid end forventet, hvorfor vi desværre ikke, som ellers forventet, i går aftes kunne melde ud, at driften nu var normaliseret,” hedder det i den seneste driftsmelding fra i formiddag.
Scannet har mere end 60.000 domæner registreret og hostet.