Den såkaldte e-mail stafet, som Kræftens Bekæmpelse har startet for at skaffe indsamlere til landsindsamlingen på søndag, bliver mødt med skarp kritik. Aktionen sammenlignes med kædebreve og betegnes som direkte opfordring til spam. I et læserbrev til ComON hedder det bl.a.: "De skriver, at alle adresser forbliver anonyme, men hvad hjælper det, når de fleste bare vidersender mailen til alle i adressebogen og placerer adressen i til-feltet? Så kan alle og enhver, der modtager mailen nemt og hurtigt opsnappe andre email-adresser," skriver Kristian Rasmussen. Han gør samtidig opmærksom på, at han har modtaget den samme mail fem gange på de seneste to dage.
En anden læser, Nicolai Hagen, går endnu længere i sin kritik. "Sagen er god, men der er ingen tvivl om at det er et kædebrev og jeg har derfor bedt vedkommende om at stoppe det. Såfremt det ikke sker vil det blive til en anmeldelse til politiets afdeling for internetkriminalitet. Det er uanset sagen ulovligt, og da der ikke er mulighed for at sætte et skilt op med 'Nej Tak, til reklamer', til stærkt gene," skriver han.
E-mail markedsføring er en meget kontroversiel reklameform. En sag, hvor sitet Quiz.dk blev kritiseret for at kræve, at brugerne sendte elektroniske postkort til deres venner for at deltage i en konkurrence, førte til, at firmaet efter aftale med forbrugerombudsmanden måtte stoppe med at opfordre sine medlemmer til at sende postkort.