Microsoft, der har en mindre ejerandel i Facebook, binder nu de to firmaer sammen for at skabe en bedre søgeoplevelse.
Microsoft forsøger at skabe den såkaldte social search ved at drage nytte af de sociale forbindelser, der er på Facebook.
Grundlæggende betyder det, at brugere kan se, hvilke links og søgeresultater i Bing, som deres venner allerede har syntes godt om. På den måde minder funktionen utroligt meget om +1, som Google introducerede tidligere i år.
Men der er flere lag i Bings nye ægteskab med Facebook. For eksempel vil Bing også kunne drage nytte af anbefalinger fra Facebook-personer, som man ikke er direkte ven med. Når man får præsenteret et søgeresultat, så vil det for eksempel være muligt at se, at syv læsere på ComON har syntes godt om det samme link. Endnu et forsøg på at anvende brugernes kollektive adfærd til at skabe mere anvendelige søgninger.
Et andet eksempel, som Microsoft peger på, er, at der også ligger et geografisk lag i det nye samarbejde. Hvis man for eksempel planlægger en tur til Randers Regnskov og leder efter billeder og seværdigheder i det område, så vil Bing vise dig, hvilke af dine venner, der bor i nærheden.
Samarbejdet går ikke kun ud på at højne søgeoplevelsen. Microsoft sender også trafik mod Facebook. I den nyeste Bing toolbar er der for eksempel en universiel "like"-knap, så man hurtigt kan "synes godt om" alle links på nettet.
Microsoft gør det også nemt at dele søgeresultater med sine Facebook-venner, så de for eksempel kan komme med anbefalinger til det kamera eller den rejse man er i færd med at planlægge.
Se mere i denne video: