Unity gør det nemt at udvikle spil til flere forskellige platforme i et hug. Det har Electronic Arts også fået øjnene op for.
Derfor har spilfirmaet EA indgået en større aftale med danske Unity, der må siges at være en blåstempling af de større. EA har skrevet under på, at firmaet vil benytte Unitys udviklingsplatform til en lang række titler til både mobiltelefoner og konsoller.
Aftalen kommer i et år, hvor Unity har været gennem en længere periode med en uafklaret situation i forhold til Apple. I foråret forbød Apple brugen af tredjepartsredskaber. Det kunne potentielt holde Unity fra den populære iPhone/iPad-platform. Den beslutning blev dog definitivt ændret i denne måned, da Apple igen gav udviklere frit valg over der redskaber, de bruger.
Den afklaring kan være medvirkende til samarbejdet med EA.
“Vi har brugt flere år på at kigge på flere forskellige udviklingsredskaber. Unity er et af de vigtigste samarbejdsaftaler, vi nogensinde har lavet. Unity giver os mulighed for at fremstille produkter, der lever op til vores kvalitetskrav, mens det også frigører nogle kreative kræfter internt. Unity's enestående platform gør, at vi lynhurtigt kan komme ud til alle spillere på alle platforme,” siger EAs kreative direktør Richard Hilleman.
Unitys teknologi har været under udvikling siden begyndelsen af dette årtusinde og kommer snart i en version 3.0. Firmaet er udsprunget af Danmark men har i dag hovedkvarter i USA.
EA har brugt Unity på enkelte spiltitler siden 2008, men aftalen skulle gøre Unity til en endnu mere hyppig fundament for EA-spil.
En liste over de andre spil, der har anvendt Unity, ligger på Unity3d.com.