Et nyt millionprojekt med støtte fra EU skal sætte turbo på tværfaglig softwareudvikling. Det er Ingeniørhøjskolen i Århus, som netop har fået 20,6 mio. kr. i støtte fra EU's 7. rammeprogram. Det er den største bevilling nogensinde til et enkeltstående udviklingsprojekt. I de kommende år skal undervisere og studerende fra Århus udvikle værktøjer og modeller til indlejrede softwaresystemer, der er indbygget i f.eks. biler, fly, vindmøller og mobiltelefoner.
Målet er, at de nye værktøjer skal lette samarbejdet mellem softwareudviklerne og de personer, der udvikler elektronikken og de mekaniske dele. Det er typisk elektro- og maskiningeniører.
”Denne faglige kløft giver tit anledning til uhensigtsmæssige forhold i udviklingsprocessen, som i sidste ende skaber grobund for forsinkelser eller ”mandagsbiler”. I det nye projekt vil vi skabe en fælles modellerings- og simulationsplatform for udviklingen af kritiske kontrolsystemer,” siger ingeniørdocent Peter Gorm Larsen fra Ingeniørhøjskolen.
Typisk bliver den indlejrede software først udviklet efter, at elektronikken og de mekaniske dele er udviklet. Det øger risikoen for fejl og gør udviklingsprocessen unødigt lang.
”Ved at få en fælles platform med fælles værktøjer og modeller kan vil virksomhederne kunne udvikle softwaren og hardwaren sideløbende og i langt tættere samspil, end det sker i dag. Dette vil i sidste ende skabe mere stabile, driftsikre produkter og færre overskredne deadlines,” siger Peter Gorm Larsen.
Foruden Ingeniørhøjskolen i Århus deltager en række europæiske virksomheder og universiteter i projektet, der varer frem til 2013. Det gælder blandt andet britiske Newcastle University og det hollandske University of Twente.
Projektet har fået titlen DESTECS, der står for Design Support and Tooling for Embedded Control Software.