Bluetooth-headsettet Jabra har længe været en succes på det mobile forbrugermarked. Torsdag afslørede selskabet bag Jabra - GN Mobile, der er en del af det danske selskab GN Store Nord - en ny strategi, der skal gøre Jabra til verdens førende headset på det mobile musikmarked.
»Vi koncentrerer os om at etablere Jabra som verdensførende mærke inden for audioprodukter til mobile udstyr og dermed forbrugernes foretrukne valg. Løbende produktudvikling kombineret med strategiske samarbejdsaftaler, for eksempel den seneste alliance med Klipsch Audio Technologies, gør det muligt for os at få en anselig del af det mobile musikmarked,« siger Morten Steen Jørgensen, der administrerende direktør for GN Mobile.
I forbindelse med den nye strategi lancerer Jabra en række bluetooth-adaptere, der for eksempel gør det muligt at skifte mellem musik og tale i headsettet, og dermed skal bane vejen for en større konvergens mellem mobiltelefoner og musikafspillere.
»Headset er et centralt element, når det drejer sig om at give brugerne den fulde udnyttelse af mobile musikmedier, og Jabra er godt rustet til at imødekomme behovene på dette marked.« siger Morten Steen Jørgensen
Jabra skal konkurrere med etablerede spillere som Sony, Philips og Sennheiser, men GN Mobile regner med, at Jabra har en fordel i forhold til konkurrenterne, fordi headsettet længe har været massivt til stede i salgskanalen for mobiltelefoner.
Ønsket om mobil musik er kraftigt stigende, og det afspejler sig i mængden af mobile musiktelefoner, iPod's og andre afspillere. Strategy Analytics anslår, at en tredjedel af de 945 millioner telefoner, der ventes at blive solgt i 2006, er forsynet med digital musikafspilning. I 2008 regner man med, at omkring 70 procent af den milliard telefoner, der ventes at blive solgt over hele verden, tilbyder digital musikafspilning.