Der skal indføres tvungen betaling for mediernes flittige brud af gratis brugerskabt indhold for at beskytte journalister og fotografers levebrød, hvis det står til EU's Kultur- og Uddannelsesudvalg. Det skriver business.dk.
»Væksten i kommercielle mediers brug af brugerskabt indhold som foto og video, som bliver brugt, uden at der betales for det, rejser etiske og privatlivsmæssige problemer og sætter journalister og andre professionelle mediefolk under pres,« hedder det i en resolution fra EUs Kultur- og Uddannelsesudvalg, som blev vedtaget med et stort flertal.
Udvalget håber på, at resolutionen kan danne grundlag for en lovgivning, der dermed tvinger medierne til at betale for det brugerskabte indhold. Det skal få medierne til at vælge det, der er bedst, og ikke blot det, der er gratis.
»Det skal EU ikke blande sig i. De lever i en lukket verden og skal stoppe deres forsøg på at kontrollere en stor og demokratisk udvikling,« siger Ekstra Bladets chefredaktør, Poul Madsen, til business.dk.
Han mener ikke, at der er nogen grund til at frygte for, at brugerskabt indhold vil gøre journalister og fotografer overflødige.
»Journalisterne står ufatteligt stærkt. Al erfaring med brugerskabt indhold viser, at det kun bliver godt, hvis der er journalister bagved. Det vil sige journalister, der styrer debatten, sorterer i stoffet og spejder efter det interessante,« siger Poul Madsen til business.dk.
Desuden vil en ny lovgivning hæmme den demokratiske udvikling af internettet, mener han.
»Hvis nogen vil tvinge os til at betale, ryger vi tilbage til en verden med læserbreve og redigeret indhold. Det er ærgerligt, hvis folk ikke kan få deres indhold bredt ud, fordi medierne sidder og overvejer, hvad det skal koste,« siger Poul Madsen til business.dk.
Tidligere forsøgte for eksempel Nyhedsavisens website, avisen.dk, i høj grad at tiltrække brugerskabte nyheder og blog-indlæg. Dette er man imidlertid gået bort fra i erkendelsen af, at konceptet kun tiltrak nogle få ivrige debattører og ikke den brede offentlighed.