Fjernsynet er placeret som alteret i de fleste dagligstuer, men det er ikke længere tv-apparatet, vi tilbeder.
Når familien Danmark sætter sig tilrette i sofaen foran fjernsynet, så er der fokus på alt mulig andet end selve fjernsynet.
En undersøgelse fra Accenture viser, at over 80 procent i alle aldre multitasker med andre digitale medier, mens tv-apparatet kører i baggrunden.
Det er næppe overraskende, at smartphones, iPads og bærbare computere er fast inventar i dagligstuen, men at over 80 procent svarer, at de bruger tid på andre medier, mens de ser tv, er et faktum, som især producenter af tv-underholdning bør tage notits af, mener Accenture. Underholdningen på skærmen skal tage hensyn til, at fjernsynet ikke længere har seernes fulde opmærksomhed.
For selv om mange måske tror, at det kun er de yngste medieforbrugere, der ikke kan holde koncentrationen, så viser undersøgelsen, at det faktisk er alle aldersgrupper der multitasker. Omfanget er godt nok størst i de yngste aldersgrupper, hvor 94 procent af de 18 til 24-årige siger, at de bruger andre medier under tv-kigningen. Men for eksempel 75 procent i aldersgruppen 45 til 64 år siger, at de er optaget af andre medier, mens de ser fjernsyn.
De første sporadiske forsøg på at trække andre medier ind i fjernsynet er SMS-afstemninger i tv-shows, og i Debatten på DR2 diskuterer seerne dagens emne med de andre seere, mens programmet kører på skærmen. Ofte er debatten på Facebook mere interessant end selve tv-debatten.
6550 personer i aldersgruppen 18-80 år fra Australien, Brasilien, Spanien, Tyskland, Italien, UK og USA har deltaget i undersøgelsen.