Klumme: Netbanksikkerhed er bankernes ansvar

Er det forsvarligt at overlade det til fru Jensen at gensinstallere Windows, hvis hun er blevet offer for det eneste angreb mod danske netbank-kunder. Nej, mener ugens klummeskriver, direktør David Hald.

Debatten om netbanksikkerhed, der har kørt i flere medier, er efter min mening afsporet i forhold til den virkelige verdens ufordringer med it-sikkerhed. Jeg har arbejdet med it-sikkerhed i 20 år og har været med til at udvikle flere større sikkerhedsløsninger til de såkaldte eksterne logins, som netbanker sikkerhedsmæssigt er nært beslægtet med.

Når bankerne og embedsmænd fra IT- og Telestyrelsen går ud og påstår, at det er brugernes ansvar at holde softwaren på deres computere opdateret, for at beskytte sig mod hackerangreb og dermed også f.eks. tyveri fra netbanken, så er det i mine øjne en uansvarlig ansvarsfraskrivning.

Det er ikke, og må aldrig blive, Hr. og Fru Jensens ansvar, at deres netbank er sikker, hertil har de slet ingen forudsætninger. Sagt på en anden måde, hvordan skal Hr. Jensen vide, hvordan han opdaterer et plug-in til sin browser, når han ikke ved, hvordan man skifter toner i sin printer?

Når bankerne går ud og påstår, at deres netbanker er sikre, og det må være brugernes ansvar at have opdateret antivirus, firewall, browser, medieafspiller, og filter mod spam og spyware, da er det kun et udtryk for, at de ikke vil erkende, at sikkerheden i deres netbanker ikke er god nok i forhold til det reelle trusselsbillede. Det er et forsøg på at fjerne fokus fra dem selv og rette skytset mod de intetanende netbank-kunder og derved påvise, at sikkerhedsproblemet ikke ligger hos dem.

It-sikkerhed er den moderne verdens raketvidenskab, og mine kollegaer og jeg arbejder dagligt med udfordringer af den højeste kompleksitet. Husk på, at de gode hackere er lige så dygtige som os, men med lagt stærkere finansielle bagmænd og dermed udstyr. De er faktisk - med al respekt - langt dygtigere end mange af de offentlige eksperter, der både rådgiver brugerne og beslutningstagerne på dette område. Disse eksperter har ikke kæmpet krigen i skyttegraven og har derfor ganske enkelt ikke den nødvendige praktiske viden til at udtale sig om, hvad der er bedst for henholdsvis banken og brugerne. Og i en sådan krig er det desværre altid brugerne, der taber.


Det er min helt klare overbevisning, at hvis man som bank tilbyder en netbanksløsning, er det bankens ansvar, at sikkerheden er god nok til, at brugerne ikke behøver bekymre sig om andet end stakken af ubetalte regninger, der skal betales via systemet. Hvis en bank, styrelse, virksomhed eller politiker påstår andet, så er de ikke deres eget ansvar bevidst.


--------------
David Hald er direktør for it-sikkerhedsfirmaet SMS Passcode.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere


Det næste GDPR-kapitel: Det skal du have fokus på i 2025

Hvad er compliance verdenens fokuspunkter for næste år? Hvilke nye tiltag skal du gøre ift. jeres GDPR-arbejde? Hvordan forholder GDPR sig til AI?

18. marts 2025 | Læs mere


IT og OT: Balancering af sikkerhed og effektivitet

Lær, hvordan du effektivt kan integrere din virksomheds Operational Technology (OT) med moderne IT-systemer. Vi fokuserer på sikkerhed og hvordan du beskytter dine mest kritiske processer mod cybertrusler. Få indsigt, værktøjer og inspiration fra eksperter og kolleger i branchen, og vær med til at forme fremtidens produktionsmiljøer.

19. marts 2025 | Læs mere