Professor David Williamson Shaffer fra Madison-Wisconsin University i USA mener at spil kan hjælpe skolebørn med at forberede sig til globaliseringens udfordringer. Tests fører til udenadslære og ensretning, mens spil hjælper børnene med at udvikle de kreative evner, mener professoren, der i Danmark fra den 5.-9. juni for at lede en masterclass og holde en offentlig forelæsning.
»Kravet om flere standardiserede tests har forværret krisen i uddannelsessystemet. De standardiserede tests forhindrer eleverne i at udvikle de innovative kompetencer og den kreative tænkemåde, der er essentielle for den ny vidensøkonomi. I den globale økonomi, hvor gode jobs kræver innovativ tænkning, må og skal uddannelserne i Vesten, bevæge sig hinsides et pensum, der befordrer udenadslære,« siger David Williamson Shaffer.
Han mener at indførelsen af flere tests er den forkerte vej at gå for uddannelsessystemet, som i stedet bør satse på læringsspil som det danske Drabssag Melved, der er udviklet af forsknings-enheden under Danmarks Pædagogiske Universitetsskole (DPU).
David Williamson Shaffer har selv været med til at udvikle spillet Urban Science, der giver mulighed for at eksperimentere med fremtidens byplanlægning i en 3D-verden.
Den offentlige forelæsning finder sted den 7. juni kl. 9.30 -11.00 på DPU i København.