To af Microsofts vigtigste produkter, Office 2003 og Windows XP, nærmer sig slutningen af deres levetid. Fra den 14. april er det slut med »mainstream support« til begge produkter. Microsoft tilbyder normalt mainstream-support i fem år efter et produkt er lanceret eller indtil to år efter, efterfølgeren kom på markedet. Windows XP har været på markedet i syv år og efterfølgeren Vista kom for to år siden.
Men der er fortsat »extended support« til både Office 2003 og Windows XP frem til april 2014. Det betyder, at Microsoft fortsat vil levere sikkerheds-opdateringer og der er mulighed for at betale sig for support. Der kommer til gengæld ikke flere gratis funktionsopdateringer eller rettelser til produkterne og der bliver heller ikke adgang til gratis telefonisk support.
Hvis der dukker problemer op, er brugerne dermed henvist til selv at finde løsningen i Microsofts Knowledge Base på nettet eller betale sig til hjælp.
Inden for de første 90 dage efter mainstream-supporten er udløbet er der mulighed for at indgå en såkaldt extended hotfix-aftale med Microsoft, som giver adgang til opdateringer mod betaling ud over den normale support-periode.
Læs mere om Microsofts Support Lifecycle Policy.