Det er ofte fristende at falde for tilbudet om at købe en splinterny mobiltelefon til en krone. Men ofte indebærer tilbudet en række skjulte udgifter, som kan gøre den billige telefon til en dyr fornøjelse.
Den billige pris skyldes nemlig, at teleselskaberne giver tilskud til telefonen for at kunne sælge et abonnement til kunden. Og teleselskabets udgift til tilskuddet hentes relativt hurtigt hjem igen via abonnementsudgiften og samtaleafgifter.
Forbrugerinformation har i den forbindelse lanceret en beregningstjeneste, hvor man selv kan regne ud, hvad den nye telefon til en krone i virkeligheden kommer til at koste - alt i alt. Samtidig kan man indregne prisen for at få låst sin telefon op hos et af de over 100 små firmaer i Danmark, der helt lovligt fjerner simlåse på mobiltelefoner.
Forbrugerombudsmand Hagen Jørgensen hilser den nye tjeneste velkommen og retter samtidig en skarp kritik mod teleselskabernes markedsføringsmetoder.
»Teleselskaberne stikker i samarbejde med forhandlerne noget, der ser næsten gratis ud, op i næsen på folk. Så glemmer de, at det, de i virkeligheden køber, er et abonnement,« siger Hagen Jørgensen.
Hagen Jørgensen har tilkendegivet over for teleselskaberne, at han finder markedsføring, der udelukkende fokuserer på selve telefonens pris, kritisabel.
»Prisen på selve telefonen er jo uinteressant. Øvelsen går ud på at sælge et abonnement, og det er den samlede pris for telefon, abonnement, oprettelse og eventuelle andre ting, der er det interessante for forbrugeren,« siger han.
Forbrugerinformations nye teleprisberegner kan findes på hjemmesiden Forbrugernes Internetportal på www.fi.dk.