LTE er ikke 4G.
Sådan lyder IT- og Telestyrelsens konklusion i et brev, som ComON har fået aktindsigt i.
Den statslige forbrugervagthund, Forbrugerombudsmanden, havde bedt embedsmændene i styrelsen med teknisk snilde om at fortælle, om mobilteknologien LTE egentlig er 4G, 3G plus eller hvad det nu ellers kan kaldes.
Årsagen var, at TDC i slutningen af november havde bedt Forbrugerombudsmanden om at skabe klarhed over, om det er i orden at markedsføre LTE som 4G, og forbrugervagthunden søgte derefter gode råd fra IT- og Telestyrelsen.
Lige inden jul svarede IT- og Telestyrelsen med et brev, som ComON nu har fået aktindsigt i.
"Som konklusion kan IT- og Telestyrelsen derfor konstantere, at der ikke findes en entydig definition af, hvad 4G er, og at det heller ikke er internationalt fastlagt, at LTE er 4G," skriver IT- og Telestyrelsen sidst i brevet.
Definitionen af 4G er dog blevet noget mudret efterhånden.
IT- og Telestyrelsen afviser TDC-argument
TDC har ligesom Telia allerede valgt at kalde LTE for 4G, når de skal forsøge at få danskere til at købe nye abonnementer på mobilt bredbånd med de hurtige hastigheder og hurtige svartider. TDC argumenterede derfor grundigt i et brev til Forbrugerombudsmanden, som telegiganten sendte for lidt over en måned siden, at det var i orden, at kalde LTE for 4G. Ét af teleselskabets argumenter er, at IT- og Telestyrelsen selv kaldte forårets auktion over frekvenstilladelser i 2,5 GHz-båndet for en "4G-auktion".
IT- og Telestyrelsen godtager dog ikke TDC's forsøg på at bruge styrelsens auktions-navngivning som argument. Telemyndigheden brugte 4G-navnet, fordi frekvenstilladelserne - der er teknologineutrale - også kan bruges til en kommende teknologi, LTE Advanced, som er én af de to teknologier, som FN-organet Den Internationale Teleunion (ITU) oprindelig har valgt at give mærkatet 4G.
LTE må kaldes 4G i nogle tilfælde
Billedet blev dog ekstra mudret i begyndelsen af december. IT- og Telestyrelsen bemærker i brevet, at ITU den 6. december i en pressemeddelse anerkendte, at navnet "4G" også kan bruges om LTE - hvis der altså er tale om en væsentlig forbedring i ydeevne og kapacitet i forhold til de tidlige 3G-teknologier som UMTS.
Forbrugerombudsmanden har endnu ikke svaret TDC, derfor kan de danske teleselskaber endnu ikke vide sig sikre på, at de risikofrit kan putte mærkatet 4G på LTE-produkter.
Forbrugerombudsmanden skal ikke godkende TDC's og Telias markedsføring af nye produkter, men har til gengæld magt til at skride ind over for firmaer, som benytter vildledende markedsføring. TDC's brev kan derfor ses som et forsøg på at undgå mulige tvister.
TDC havde ønsket at få en hurtig afklaring fra Forbrugerombudsmanden, eftersom teleselskabet tidligt i 2011 lancerer LTE-produkter. Men telegiganten har altså måttet væbne sig med tålmodighed og ligesom Telia tage chancen uden at kende Forbrugerombudsmandens holdning til 4G-definitionen.
To breve, som ComON har fået aktindsigt i, er vedhæftet nedenfor. Det ene er TDC's brev af 2. december til Forbrugerombudsmanden, der er en opfølgning på en telefonsamtale med myndigheden. En enkelt sætning er fjernet af hensyn til TDC's forretningshemmeligheder. Det næste er brevet fra IT- og Telestyrelsen, som skal hjælpe Forbrugerombudsmanden til at få indsigt i sagen.