Artikel top billede

KL sjuskede med cloud-datasikkerhed

Microsoft Azure-løsning til kørekortbooking skulle give hurtigere hastighed og billigere hosting, men endte i teknisk kaos og sikkerhedsbrist. KL ærgrer sig.

Det gik helt galt, da KL sidste måned forsøgte at forbedre svartider og spare penge ved at flytte drift af en applikation over i skyen.

"Vi havde en masse gode hensigter, men så gik det ikke. Man er en gang imellem nødt til at forsøge sig med noget nyt," opsummerer konsulent Michael Hald fra Kommunernes Landsforening (KL) over for ComON.

Det siger han, efter kommunernes organisationen netop har modtaget en løftet pegefinger i form af et brev fra Datatilsynet.

KL havde testet en cloudløsning, hvor de rykkede et bookingsystem til køreprøver, glatbanekørsel og lignende over i PaaS-tjenesten Microsoft Azure. Hele applikationen koster 4,5 millioner kroner om året. Med porteringen til Azure drømte KL om at spare over 100.000 kroner om året samtidig med at skaffe brugerne hurtigere svartider. Det fejlede.

"Vi fik lavet nogle analyser og fik så lavet en lille test, men trak fingerene tilbage lynhurtigt, da det ikke virkede," forklarer Michael Hald.

 

Det kørte ustabilt i Microsoft Azure

Den mest tydelige fejl var, at systemet kørte ustabilt. Nu har også Datatilsynet skrevet et kritisk brev med ni forskellige punkter, hvor databeskyttelsesmyndigheden spørger kritisk ind til, om KL lever op til de danske lovkrav til, hvordan man skal behandle fortrolige data som eksempelvis cpr-numre.

I forbindelse med testen opstod desuden en sikkerhedsbrist, hvor kørelærere fik adgang til fortrolige oplysninger om de forkerte elever. Det var ikke bare en sikkerhedsbrist, men også en gene for kørelærerne.

"Det er dybt beklageligt, at det sikkerhedsbrud skete. Det er vi virkelig kede af," siger Michael Hald.

Han erkender også, at det var en fejl, at KL ikke var opmærksom på at leve op til de specifikke regler. Deres vurdering var, at en eventuel anden løsning ikke ville være mere usikker ned den nuværende.

 

KL beklager brud på regler

KL havde blandt andet tilsyneladende brudt et krav om, at de som dataansvarlig kritisk skal lave en databehandleraftale med den tredjepart til databehandlingen. Derudover havde de ikke sikret sig, hvor dataene rent fysisk ligger, når Microsoft Irland behandler dataene.

"Det er også en fejl, at vi ikke gjorde det, men vi var egentlig optaget af at finde ud af, om det kunne lade sig gøre at øge hastigheden og spare penge på driften," siger Michael Hald.

Nogle af KL's fejl er fem år gamle, men først nu kommet frem til overfladen. Det var i forbindelse med kommunesammenlængningen, at kommunerne blev enige om at lade KL stå for kørekortsbookingssystemet og få NNIT til at lave en softwareløsning i .NET med brugerstyring hos Miljøportalen. Tre forskellige aktører, motorsagkyndige, kommuner og kørelærere benytter systemet, som også inkluderer brugerbetaling via PBS. Da KL for år tilbage anmeldte dataløsningen med de fortrolige data til Datatilsynet, var det efter alt at dømme en fejl, at det ikke blev fastlagt, om KL eller kommunerne står for dataansvaret, og at NNIT ikke blev nævnt som databehandler. Senest er det også en fejl, at Microsoft Irland ikke er anmeldt som databehandler.

KL-konsulenten lover nu at leve op til lovkravene i forhold til den gamle NNIT-driftaftale, som nu fortsætter, efter testen med Microsoft Azure fejlede.

"Det skal vi nok finde ud af," siger Michael Hald til ComON.

 

Er det nemt at bruge ny teknologi?

Lige nu er Michael Hald mest ked af, at forsøget skabte fejl, der gik ud over brugerne, og dernæst at det ikke lykkedes at få lagt
deres drift op i skyen på lovlig vis.

Han synes derudover, at det er interessant at debattere, om det er nemt nok, som reglerne er i dag, at lægge fortrolige data i skyen.

"Nu er det jo ikke aktuelt mere for os, men vi synes, at det er interessant at få en debat om, hvor let det er rent teknisk og i forhold til lovgivningen at bruge den nye teknologi. Er det muligt at forbedre kvaliteten og sænke udgiften, eller skal vi virkelig holde fast i en gammel teknologi?," spørger Michael Hald.

KL's eget svar er dog nu: Vi holder fast i den gamle, langsomme og dyre løsning med drift hos NNIT - den skaber nemlig ikke problemer for brugerne.

NNIT fortalte for 14 dage siden til Version2.dk, at ustabiliteten i applikationen opstod ved porteringen til Microsoft Azure.

"Det er naturligvis dybt beklageligt, men det er, hvad der kan ske, når man udvikler software," sagde Tore Fribert, Vice President i NNIT's Microsoft Solutions-afdelingm, til Version2.dk.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere


Få fuldt udbytte af din Microsoft Dynamics 365 FO løsning

Få inspiration fra to spændende cases og viden om de tendenser, der giver dig helt nye muligheder for at optimere forretningen med Dynamics 365 FO.

13. marts 2025 | Læs mere