Brugeradfærden på Internet har ændret sig - brugerne efterspørger i dag i højere grad personalisering og overblik. Nye, mere personaliserede portaler skyder op samtidig med, at behovet for og brugen af digitale agenter bliver større. Spørgsmålet er, hvilke præcise krav portalerne skal leve op til, og hvordan de eksisterende portaler skal overleve på sigt?
I dag eksisterer der mange portaler, der henvender sig til private såvel som professionelle Internetbrugere. I Danmark kender vi for eksempel Jubii, Opasia og Sol, mens vi på globalt plan kender
Yahoo, AltaVista og mange andre. Portalen var oprindelig tænkt som brugernes indgang til Nettet, men der er efterhånden sket meget - både med Internetbrugeren og med teknologierne.
Brugeradfærden på nettet har ændret sig, og det skaber nye udfordringer for portalerne, der kæmper om at blive brugernes foretrukne adgang til Internettet. Da brugerne tidligere surfede Nettet på må og få, spillede søgemaskinerne en altafgørende rolle for brugeradfærden. I dag ved de fleste, hvad de søger, og folk har deres foretrukne sites at søge på, der oftest også har linksamlinger, der udgør bestemte netværk og dermed bestemmer deres færden på nettet. Man kan i den forbindelse tale om en professionalisering af netadfærden, hvilket stiller nye og andre krav til portalerne.
Det er ikke længere muligt at søge på få nøgleord uden at ende med mange tusinde resultater, hvilket synes at være et af portalernes største problemer. Brugeren ender som oftest med et uoverskueligt antal muligheder og et uklart fokus. Der skabes ingen relationer mellem brugeren og portalen, og da afsøgte muligheder på ingen måde lagres eller genbruges, skabes der ikke værdi for brugeren, der dermed intet incitament har til at vende tilbage til den pågældende portal - portalen formår ikke at skabe loyalitet.
Mange vil i stedet for søgemaskinen have personlig betjening. De ønsker råd og rådgivning fra professionelle Net-eksperter som ved, hvor den værdifulde information er placeret, og som kan fungere som filter for al den støj, der findes på nettet. Et godt eksempel her er Ask Jeeves, der er udformet og fungerer som en privat net-butler. Jeeves har svaret på alt fra computer til rejser til helse. Man formulerer simpelthen et spørgsmål og får et standardiseret svar i form af nogle mere præcise og fokuserede resultater end ved en almindelig søgemaskine. Jeeves hjælper til at gøre søgningen mere logisk, idet fokuseringen lettes når man har mulighed for at søge i gennem formulering af et spørgsmål.
Den enkelte bruger har præferencer
I første omgang synes behovet for en guide til informationsjunglen at være stort. Guiden er i en vis grad til at finde i form af såkaldte digitale agenter, der specialiserer sig i at transformere uoverskuelige mængder data til håndgribelig og brugbar information tilpasset den enkelte bruger. Moreover og OnePage er eksempler på disse digitale agenter, der afsøger Nettet for nyheder i de kategorier, brugeren har præferencer for.
En lidt anden måde at imødekomme den ændrede brugeradfærd er ved at skabe en personificering af portalerne, der gør det nemt for den enkelte bruger at søge på Nettet samtidig med, at man undgår store unødvendige mængder af information. Octopus, Entrypoint og OnePage er eksempler på, hvordan man kan få mulighed for at sammensætte en personlig portal, der giver brugeren mulighed for at spare tid samtidig med, at den er et værdifuldt værktøj til at organisere mængder af information på præcis den måde, brugeren ønsker det. Disse portaler skaber nye muligheder for at færdes på nettet, hvad enten det er som privat eller professionel forbruger.
Ved hjælp af disse digitale agenter og personificering af portalerne øges mulighederne for brugerne for at fokusere på kvalitet frem for kvantitet. Man er selv herre over at kvalitetssikre de informationer og sites ens personlige portal giver adgang til.
Hvordan overlever portalerne ændringerne i brugernes adfærd?
Selvom vi nok må forvente et shake-out i portal-miljøet, er der ingen tvivl om, at de etablerede portaler vil gøre sit til at modsvare de stadig øgede brugerkrav, ligesom mange nyt start-ups som octopus.com, m.v. vil søge at positionere sig på det konkurrenceprægede marked.
Ved at give mulighed for at portalen kan skræddersyes efter brugerens behov og ønsker, vil det være nemmere for portalerne at etablere stærke relationer til brugerne og opnå den loyalitet, der på sigt er vigtig for portalernes overlevelse.
Sider som Octopus er interessante, men man må spørge, som med de allerede eksisterende portaler i dag, hvor indtjeningen ligger? Problemet for mange af portalerne er, at mange befinder sig i en gråzone, hvor de hverken har brugeren eller udviklet unikt content. Her ser vi igen problemet med, at folk allerede har fundet deres yndlingssteder på Internettet, hvor de netop finder den content de foretrækker, hvor de bliver præsenteret for lignede relevante links. Det er klart hvilken vej tendensen går, men hvem der bliver de dominerende spillere er endnu uvist. Man kunne forestille sig, at de nu dominerende portaler imødekommer brugernes krav og ønsker til mere personaliserede portaler så vi kommer til at se dem udbygget med mulighed for personalisering MyYahoo, MyJubii etc.
Af projektleder Maria Krogsgaard, NetStrategen.